Rättvisa betyg?

Fick en länk av A-M som handlade om det som blivit väldigt uppblåst i media just nu: hur elever blir olika bedömda av olika lärare. Dagen efter kom ytterligare en artikel kring ett liknande fall.

Det här är ju en mycket intressant fråga att diskutera. Dock måste jag hålla med Fröken Nina som också skriver om det här på sin blogg. Hon tar upp något väldigt viktigt i det här sammanhanget - att det faktiskt är plagiat att ta en annan persons text och sätta sitt namn under den. Jag tror inte - som svar på Ninas kanske retoriska fråga - att han hade visat upp den i media om han också hade fått MVG.

Jag upplever på min skola att det ibland finns stora glapp mellan hur olika lärare bedömer, men oftast har vi samma åsikter. Jag har haft min klass i svenska sen de gick i sexan. Det är klart att jag känner dem väl, jag vet hur de brukar prestera och jag känner till deras personliga stil. När de nu skulle skriva sina nationella prov bad jag om att inte behöva betygssätta deras texter, så jag lät andra lärare göra det och detta var lärare som inte kände klassen överhuvudtaget.

När jag fick tillbaka dem blev jag fundersam över några bedömningar men faktiskt så hade de andra lärarna lyckats pricka rätt i de allra flesta fall. Och med prickat rätt menar jag då gjort ungefär samma bedömning och skrivit samma kommentarer till eleverna som jag brukar göra. Vi var alltså fyra lärare som var ganska samstämmiga. De texter som jag tyckte överraskade talade vi om och jag kände att jag lärde mig något av detta också. Jag hade varit hård mot några som jag hade förutfattade meningar om och nu fick jag faktiskt bevis på att dessa elever hade presterat bättre än vad jag hade förväntat mig.

Men det är svårt. Egentligen borde man inte sätta betyg på elevers personliga texter. Kommentarer, ja, men inte betyg. Vem är jag att säga om en text är bättre än någon annans? Jag har ju min personliga åsikt om vad som är en bra text. Det kan vara ett speciellt sätt att skriva. Jag gillar texter som är raka och utan för mycket miljöbeskrivningar. Fantasy är inte min grej. Vad gör jag då med de elever som älskar Tolkien och härmar hans sätt att skriva? Det är klart att jag tycker att det är riktigt trist att läsa de texterna vilket kanske omedvetet påverkar mitt sätt att bedöma. Självklart har vi våra kriterier som vi måste följa. Men de ger utrymme för stora tolkningar, alltså kan det bli så att man väger sin sina personliga åsikter när man bedömer elevtexter.

Det här är verkligen inte lätt och som vanligt gör media det här till något superstort och spektakulärt. Det är trist att det alltid ska framhävas hur dåliga lärare det finns och vilket dåligt jobb vi gör istället för att gå på det som är orsaken till att det blir så här - de luddiga betygskriterierna. Undrar om reportrarna har läst dem och förstår hur de fungerar? Det betvivlar jag. 

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag håller med dig, i det du skriver. Det är svårt att tolka betygskriterier. Min kollega och jag gjorde det för italienska, på gymnasienivå, och det visar sig att vi tolkar lite olika ändå våra egna försmuleringar (vi skrev lokal arbetsplan och betygskriterer där betygskriterier överensstämmer med nationella bara det att vi tagit ner det skrivna till lite enklare nivå, inte så mycket jadajadajada). Mitt andra ämne är historia och där har man svårigheten med att betygssätta uppsatser. Det är i för sig uppsatser som inte skall vara skrivna som uppsatser i svenska - fri skrivning, i ämnet historia behandlar man ett ämne där källor ingår och så egen analys. Där faller en del lärare, har jag fått veta, för de bedömer elevernas analyser utifrån vad man själv tycker, om man håller med eller inte. Det är fel! Finns det inte kurser i betygssättning och bedömning av olika arbeten!? Det behövs i alla fall! Som tur är kan man samarbeta med sina kollegor, för att få till en bra bedömning och rätt betyg. Apropå det där med uppsatsen från tidnignsartiklarna så är det ren plagiat - fusk - och det borde inte ena ha bedömts utan anmälts som fusk. Där är svårigheten för läraren att komma ihåg. Man kan ha loggböcker som eleverna skall lämna in när de arbetar med större arbeten (uppsatser av diverse slag som tar längre tid). Visst tar det längre tid för läraren, men det kan vara ett sätt att komma ifrån fusk. Jag vet inte... Ha en skön helg! Tack för en bra blogg och tankvärda inlägg!

Postat av: Fröken Nina

Jag tycker det är skönt att höra och läsa att fler i skolvärlden reagerar på det här! Självklart är det helt okej att du länkar till mig, jag blir bara smickrad =)

2007-05-17 @ 12:41:23
URL: http://ninateacher.blogspot.com
Postat av: Magistern

Väl rutet! Stämmer mycket väl överrens med mina åsikter och erfarenheter.

2007-05-17 @ 12:48:56
Postat av: Erika

Det där med betygsättning måste vara hopplöst svårt. Jag har ju länge haft tankar på att bli lärare, men just betygsdelen.. hmm jaa, när jag tänker så så skulle jag nog helst vilja vara mattelärare, för där är det inte fullt lika mkt utrymme för tolkning. 1+1 kommer alltid vara 2. Rent intressemässigt skulle jag dock hellre undervisa i engelska eller religion. Oj, kom från ämnet lite..

Ang den killen som "lånat" sin systers uppsats så skulle jag vilja veta om han gjorde det med det enda syftet att se hur den skulle bli betygsatt. Isf kan jag på ett sätt förstå tanken eftersom det är samma lärare som något år tidigare satt MVG på just den uppsatsen. Troligast är väl dock att han inte skrivit något eget, och helt enkelt tänkte fuska sig till ett bra betyg. Fattar dock inte att han är så dum att han går ut i tidningen med den, han borde vara tacksam över att ens ha fått G... Jag hoppas att han lärt sig att fusk inte lönar sig iaf...

Förresten, apropå fusk, hur mkt fusk upptäcker man som lärare? Är det lätt att upptäcka? Jag erkänner att jag har fuskat fler än en gång men färre än fem, men blev aldrig påkommen. Jag menar, kollar ni alla källor som anges och så? Om det nu är den typen av uppgift som ska rättas/betygsättas menar jag. Är vissa saker lättare att upptäcka fusk på? Fusklappar?

Många frågor.. :-)

2007-05-17 @ 14:20:58
URL: http://aliva.blogg.se
Postat av: Anne-Marie Körling

Jag tycker detta ämne är otroligt viktigt. Dina synpunkter är viktiga - jag är inte betygsättare men bidrar till bedömningar...vidare tycker jag en part alltid är utanför... eleverna själva.
Det är inte bra.
Jag välkomnar dig till min blogg... Gillar din.
Må gott Anne-Marie

2007-05-19 @ 11:14:33
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Fredrik Svensson

Hold your horses!
Det är väl ingen tvekan om att kritiken de senaste dagarna INTE handlar om att kritisera de lärare som faktiskt lärt sig tolka läroplaner, kursplaner och som använder relevanta betygskriterier. Kritiken riktas väl mot dem som inte riktigt satt sig in i det, för de finns. En handfull på varje skola enligt de kontakter jag har ute i skolsverige.
Men det är klart att det är svårt att bedöma kunskap, fattas bara. Om vi hade haft ett annat betygsystem så hade det förmodligen inte alls hjälpt eftersom bedömning av kunskaper på bredd och djup är svårt och kräver mycket insikter, lyssnande och engagemang. Som de fungerande lärarna har gott om. Jo det är klart att man kan ju införa strikta kryssfrågor på nationell nivå och sen bara bocka av efterhand men det är ju inte den sortens lärande vi strävar efter, hoppas jag.
Betygsbedömning måste på ett sätt också vara svårt, inte som ett självändamål utan för att vi verkligen skall ge eleverna det de har rätt till. Rätt kunskaper, förståelse och färdigheter samt en bra fingervisning om vad de lärt och vad som de har kvar att lära och vända det positivt. Problemet är ju att det inte finns någon riktigt bred rörelse i skolsverige för att alla verkligen gemensamt hittar former för likvärdig bedömning.
Rock on Cecilia !
Men vist har medierna ett ansvar och vist blir jag också trött på den ensidiga bilden av läraryrket.

2007-05-19 @ 17:12:28
URL: http://www.fredrikbloggen.se
Postat av: A-M

Vad intressant att läsa. Nej, fusk är aldrig okej och att gå ut med det i media var väl ingen bra idé. Att samarbeta med kolleger när man bedömer en text är ett bra tips som jag kommer ta med mig, när jag är redo för det verkliga livet utanför Lärarhögskolan. =)

Postat av: Tomas (lärarstuderande)

Mycket intressant att följa denna diskussion. Artikeln i aftonbladet säger dock inte särskilt mycket mer än att betygsättning kan vara svårt med luddiga kriterier, och ja, det är det ju. Men det är väl knappast något nytt problem?
Eftersom man inte vet något om uppgiften i sig - vad den ursprungligen gick ut på, vad den ska innehålla, vilka betygskriterier som gäller, hur länge den pågått och så vidare - kan man egentligen inte uttala sig. Att lärarna satt olika betyg kan mycket väl bero att de hade olika syften med uppgiften, men även hur eleverna arbetat under lektionstid och så vidare. Självklart blir det vanskligt att bedöma då!
Ett till faktum är att lärare på gymnasiet egentligen bara behöver sätta ett enda betyg, och det är kursbetyget i kursens slut. Betyg på enskilda uppgifter är egentligen inget nödvändigt, utan något som läraren kan välja att använda för att eleven själv ska veta vilken nivå han eller hon ligger på. Vissa lärare väljer vid kursslutet att kolla betyg på olika uppgifter genom kursens gång, för att ta något slags snittbetyg. Vilken metod som är "bäst" vet jag inte, men det intressanta i sammanhanget är att enskilda uppgifter egentligen inte har så stor betydelse, eftersom det som ska betygsättas helt enkelt är vad eleven kan vid kursens slut, efter kursmålen.
Oj, långt inlägg detta...

2007-05-20 @ 20:11:05
URL: http://pluppfisk.webblogg.se
Postat av: Fröken Evans

På mitt jobb brukar vi byta nationella prov med varandra och det är skönt när man är så pass samstämmig med sina kollegor. Sen är det ju ofta så att man färgas av de elever man känner, så att låta någon annan komma med en 2nd opinion är kanonbra!
Att betygsätta mer kreativt skrivna texter tycker jag är skitsvårt. Det blir lätt så att man ser enbart till språket och inte innehållet.

2007-05-22 @ 19:41:37
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Cecilia

Erika: Fusk i skolan är svårt. Det gäller att utforma sina uppgifter så att eleverna inte KAN fuska. Till exempel ha många oförberedda skrivtillfällen i svenska där man under en eller två lektioner ska få ihop en text. Jag har svårt för att betygssätta arbeten och texter som skrivits helt och hållet hemma. Jag vet ju inte ens om det är eleven själv som har skrivit! Jag har kommit på ett par elever som har kopierat texter på nätet och det är faktiskt inte så svårt. Jag känner ju mina elever och det är konstigt om de lämnar in en text som är helt fantastisk - även om det också kan hända! Jag brukar googla texten och hittar jag inget så är det ok. Men som sagt - oftast måste eleverna skriva texterna i skolan och om de någon gång skriver något hemma så ger jag bara en kommentar - inget betyg. Fusklappar förekommer också - det vet jag - men det är nog mest i ämnen som NO och SO där man ska lära sig fakta. Jag har aldrig upplevt att någon fuskar på ett glosförhör eller prov i engelska. Källor brukar nog de flesta bara kolla om de är osäkra på något i arbetet - det tar för mycket tid att kolla alla källor. Men nog tror jag att många elever småfuskar ibland och det är nog svårt att komma ifrån.

2007-05-24 @ 20:24:42
URL: http://latsta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback