Semestertjänst vs. ferietjänst

Jag håller för närvarande på att söka nytt jobb och har varit på en intervju på en skola som har semestertjänst. Jag har aldrig arbetat så och är ärligt talat lite orolig för hur det fungerar. När 40-timmarsvecka började införas för lärare för några år sen hörde jag bara: "Det där ska man inte gå på, du får bara jobba lika mycket - om inte mer - än vanligt men blir mer låst vid din arbetsplats och utan lov."

Men är det verkligen så? Vi vet ju alla hur mycket man som
lärare arbetar gratis och jag upplever att när man ber sin chef om kompensation för den övertid man gjort får man ofta höra: "Du har ju 10 timmars förtroendetid också." Och så är det med det. Det går ALDRIG att få ut komp för den övertid man gjort. Är det då inte lättare att hävda sin övertid när man har 40-timmarsvecka? Då är ju tiden "slut" när 40 timmar gått. Jobbar man mer då, så MÅSTE man ju få övertid eller tidskomp.

Den rektorn som jag talade med på skolan med semestertjänst menade också att om läraryrket ska få samma status som andra yrken i samhället, så kan vi ju inte ha en helt annan arbetstid med egna regler. 40-timmarsvecka kan alltså hjälpa till att komma ifrån åsikten om att lärares tid aldrig tar slut - det går att ringa dem hem och ha möten både på kvällar och helger.

Jag håller med Sassa när hon skriver att det skönaste med semestertjänst att slippa ta med sig arbete hem på kvällar och helger. Att loven försvinner är väl inte jättekul, men jag brukar ändå sitta och rätta då eller läsa någon skolrelaterad bok. Varför inte lika gärna sitta på jobbet och göra det? Istället för att sitta hemma och sura för att man jobbar gratis?

Någon som har erfarenhet som kan berätta om hur det funkar med semestertjänst i skolan?

Kommentarer
Postat av: Magistern

Eh, jag har semestertjänst. Och 40-timmars vecka. På pappret. Men i realiteten är det givetvis inte så. En gång i tiden funkade det, men med en organisation i svår kris, behövs det att man jobbar övertid. Ja, jag vet invändningarna...

2007-05-24 @ 20:18:33
Postat av: Cecilia

Magistern: Får du betalt för din övertid? Det är väl det som är intressant egentligen.

Postat av: Magistern

Sant, det är egentligen det som är intressant. Jag får sällan betalt för min övertid. Och om jag får det, sker kompensationen i form av tid.
Men, jag ville också säga att en 40-timmarsvecka inte automatiskt innebär att man jobbar mindre. Tror dock inte man jobbar mer heller. Det finns också en jäkla massa övriga fördelar med det, men det kan jag ta en annan gång.

2007-05-25 @ 07:12:31
Postat av: evans

Jag har aldrig arbetat på någon skola med semestertjänst, men jag har hört att många skolor som införde det var tvugna att återgå till den gamla modellen, för det blev för dyrt med alla övertidsersättningar...

2007-05-25 @ 08:47:52
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: aba

ska du sluta?

2007-05-25 @ 20:46:29
Postat av: Fredrik Svensson

Att kunna ta semester när man behöver och inte när kommunen eller skolan tycker är ju en annan fördel. Sen kan jag ju tycka att det där med att låsas vid arbetsplatsen känns lite "oldschool in a bad way". Egentligen är det ju inte det som är det viktiga utan att man trivs med sitt arbete, når målen man satt upp och helst utan övertid såklart. Var man gör det eller hur spelar faktiskt inte mig nån som helst roll som skolledare. De bitar man i sitt arbete bara kan göra själv kan man ju göra på stranden om det skulle vara så.
Det är synsättet jag inte gillar, att man måste göra jobbet på jobbet som ett självändamål. Det är ju ett uttryck för att organisationen inte litar på sina medlemmar, både skolledning och lärarkollegor som många gånger håller grym koll på vad arbetskamraterna gör om dagarna med jantelagen rättviseknarket hängande runt halsen. Sen tror jag nog också att det vore bra för yrkets status att få samma arbetstider som övriga samhället så lärare slipper höra sarkastiska saker som att de är lediga hela somrarna. Det är ju därför föräldrar tex tycker att lärare skall vara tillgängliga på kvällar. "De är ju lediga hela somrarna ju"....

2007-05-25 @ 23:31:34
URL: http://www.fredrikbloggen.se
Postat av: Sara

En f.d kollega till mig har nu semestertjänst, men till hösten ska lärarnas tjänster på den skolan hon arbetar på göras om till ferietjänster. Detta p.g.a att det i praktiken inte fungerade med semestertjänst. Det gick liksom inte ihop med tider, arbetsbörda och pengar.
Jag har själv ferietjänst och kan ju se att det har ju både sina för- och nackdelar. Likaså verkar semestertjänst ha. Jag tror, som Fredrik också skriver, att det kanske vore bra att lärare hade samma arbetstider som andra så att man slipper gnäll om kommentarer om långa sommarledigheter och annat. Å andra sidan så hinner du inte ladda batterierna inför hösten på 3-4 veckor. Har man arbetat så extremt mycket under året med all undervisning, möten, utvecklingssamtal osv så är längre ledighet är nödvändigt för att man ska orka med höstterminen....
Så summasummarum av detta långa och invecklade inlägg; jag tror semestertjänst är bra i teorin men att det inte fungerar lika bra i praktiken. Personligen föredrar jag då nog hellre ferietjänst.

2007-05-26 @ 10:03:37
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Max Entin

Mja, jag föredrar nog ferietjänst, jag. Omgivningens stundtals griniga rekationer på det brukar jag tackla på följande vis:
-ÅÅh, ni lärare har sån jävla lyx, nu går ni på sommarlov och jullov och skit. Jävla glidare!
-Ja eller hur? Det är ju kanon! Egentligen fattar jag inte varför inte alla blir lärare!
-Åjo, du, det kan jag ge dig MASSOR av skäl till!
-Ja? Dåså! (=Håll käften då. Pucko.)
(Har väl i ärlighetens namn bara lyckats genomföra ovanstående dialog någon enstaka gång, men... Go on, punk, make my day!)

2007-05-26 @ 15:50:30
URL: http://www.maxentin.com
Postat av: Nina

Jag kan inte alls uttala mig om ferie- vs semestertjänst, men gillar Max kommentar ovan. Den ska jag börja använda =)

2007-05-27 @ 11:56:17
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Fredrik: Ja, att bli låst vid sin arbetsplats är ju väldigt gammaldags. Min nya chef var dock väldigt generös i sitt tankesätt vad gäller detta, vilket jag uppskattar mycket. Jag gillar inte att bli kontrollerad och inte litad på. Vi lärare är ju en yrkeskår, som jag upplever, är mycket pålitliga och oftast vill göra ett så bra jobb som möjligt. Att få åka hem och vila en timme efter en lång dag på jobbet kan vara det som gör att man orkar rätta de där uppsatserna lite senare under kvällen, så visst är det otroligt viktigt att man får jobba hemma om man behöver det.
Tack all andra för era kloka kommentarer. Det låter dock som om de flesta har erfarenheter av att semestertjänst för lärare inte är det allra bästa. Nu har jag i alla fall tackat ja till nya jobbet och det ska faktiskt bli intressant att se hur det här kommer att fungera!

2007-05-27 @ 22:42:27
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Fredrik Svensson

Max: ha ha ha ;-)
Cecilia: Grattis till nya jobbet :-)

2007-05-29 @ 09:40:07
URL: http://www.fredrikbloggen.se
Postat av: Helena

Har övegått till semestertjänst och jag jobbar inte mer än 40h/veckan = mer fritid om kvällar och helger. Vill inte gå tillbaka till ferietjänst. Självklart kan man även flexa när eleverna inte är på plats, typ gå kring 2-3 på fredagar om man redan jobbat in den tiden... nice! Se det inte som en nackdel, testa det nya jobbet och om det inte passar dig så kan du ju alltid byta igen. Men om du inte provar - hur ska du då veta vad du tycker? Lycka till!

2007-05-29 @ 13:22:44
Postat av: Anita Höglund

Jag har länge tyckt att lärare skulle ha semestertjänst precis som t ex förskollärare och alla andra. Dels handlar det om status och dels om att pedagoger inte har ngt som helst ansvar att vara anträffbara på kvällstid osv. Ska pedagoger har möjlighet att samarbeta med andra aktörer i kommunen t ex bibliotekarie kring gemensamma projekt så är det väl också bara en fördel för att hitta gemensam planeringstid. Övertid i forma av betalning får man väl endast om övertiden är beordrad av chefen. Däremot flextid och möjlighet att ta ut komp kan du göra när eleverna inte är i skolan. Sedan finns det alltid en del jobb man "tar med sig hem" men den tiden får man väl lägga till sin komptid och ta ut i tid när arbetsanhopningen är lägre. När det gäller att läsa skönlitteratur så får man väl se det som både jobb och fritid. Själv är jag barnbibliotekarie och allt jag läser har jag nytta av i jobbet. Förberedelsearbete inför ett bokprat får jag komp för men inte alla böcker jag läser för egen del. Det skulle bli ohållbart att skilja på när jag läser i tjänsten och när jag inte gör det.

2007-06-28 @ 14:42:02
Postat av: anita

Vi har precis infört semestertjäns d v s vi blev tvingade till det. Vi har exakt lika och t o m mer kurser och elever än innan?! + fler arbetsuppgifter. Hur vi ska få det att gå ihop är en gåta...vi känner oss redan knäckta av den ökade arbetsbelastningen och då har vi endast jobbat i en vecka..och knappt några elever har börjat. Vår arbetsgivare UTNYTTJAR den nya semestertjänsten. Vi får ingen förtroendetid och ingen flex. Indikerar att har man jobbat som lärare i (typ) ett par år behöver man ingen tid till förarbete (!?!?) Vi är skrämda till tysnad (passar det inte kan du inte jobba här) och vet inte hur vi ska göra.

2007-08-16 @ 22:00:04
Postat av: Cecilia

anita: det där låter verkligen inte bra. Självklart måste ju personalen vara med på noterna. jag har ju valt det själv, men att bli tvingad är ju verkligen ingen utgångspunkt för lust och entusiasm hos personalen. Ingen tid till förarbete??? Jag tycker att jag lägger kanske inte lika mycket, men nästan lika mycket tid på förarbete nu som jag gjorde första åren. Man ändrar, gör nytt, lär sig mer och tänker om. Er chef verkar vara helt ute och cykla. Hoppas att ni kan gå ihop och göra något åt saken.

2007-08-17 @ 09:57:33
URL: http://latsta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback