Bokfemman vecka 47

Temat för veckans Bokfemma är thriller. Nämn dina 5 favoriter ur genren.

(Thrillern påminner om en obehaglig deckare, men inte med så stor inriktning på själva morden. Snarare tvärtom - så lite av morden som möjligt visas. Thrillers är ofta tämligen realistiska, och det kan kännas som om handlingen skulle kunna hända i verkligheten. Seriemördare är ett återkommande tema i thrillers. En annan variant är spionthrillern. Den litterära thrillern har sina rötter i äventyrsromanen och skräckromantiken.) Från Wikipedia

1. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Detta är den ultimata skräckromanen - vet inte då om det verkligen är en thriller - men jag kör på det ändå. Jag drömde mardrömmar, jag levde mig in, jag trodde på allt som stod där. Just nu läser jag den - fast med stor eftertanke - med mina nior och de älskar den!

2. Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg. Otäckt om besatthet och ondska. Riktigt obehagligt stundvis. Har inte läst något annat av Rydberg, men vet ju att hennes författarskap är ifrågasatt. Jag gillade dock den här boken, trots att den är lite väl vriden stundtals.

3. De behövande av Maria Küchen. Jag började med att läsa Sång till en fjäril av Küchen och blev glatt överraskad när jag upptäckte att hon även skriver vuxenböcker. Hon har ett otroligt poetiskt språk som blir som en stark kontrast till det andlöst spännande och obehagliga. En liten pocketpärla i min bokhylla!

4. Jurtjyrkogården av Stephen King. Detta var en av mina första möten med thrillern - eller är det skräck?! - när jag var tonåring. Kommer ihåg att en av mina äldre kusiner läste King och när han berättade hur bra det var blev jag nyfiken och lånade då Jurtjyrkogården av honom. Jag var inte så kaxig sen och läste inget mer av King. Men jag senare såg jag alla filmer tillsammans med stora kompisgäng hemma i någons gillestuga - ett minne som sitter som sten! Jag var livrädd, men kunde inte säga nej. Ja, ni vet hur det är... 

5. Mannen med oxhjärtat av Inger Frimansson. Den här boken lånade jag som kassettbok för några somrar sedan och jag lyssnade på den när jag satt på balkongen och solade eller tog ett glas vin på kvällarna. För mig är ljudböcker speciella för de har en tendens att sätta sig fast i mig och jag minns dem bättre och längre än böcker jag läser på egen hand, så att säga. Jag minns så väl - trots sommarvärmen - hur jag fick gåshud när den psykopatiska huvudpersonen nästlar sig in hos den snällaste, mest oskuldsfulla kvinnan i världen och lindar henne runt sitt finger. Ni vet, hon förstår ingenting och man vet att det kan smälla närsomhelst. Usch och fy!

Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av genren thriller?


Kommentarer
Postat av: Martin

Det blev fem favoriter från förr - tidsintervallet 1955-1973. Alla som bara har lite intresse för genren måste måste läsa dessa! Men svårt att motivera!

/Martin http://svensklararen.blogspot.com

1. John Le Carré: Spionen som kom in från kylan. Iskall, cynisk, oförutsägbar och oerhört oerhört spännande.
2. John Fowles: Samlaren. Tokig kontorist med vurm för fjärilar kidnappar kvinnlig gymnasist. I första halvan av boken berättar han - i andra hon.
3. Patricia Highsmith: En man med många talanger (The talented mr Ripley). Starkt nagelförkortande och mycket obehaglig om ung man helt utan känslor eller personlighet. I träffsäker solig femtiotalistisk jetsetmiljö.
4. Frederick Forsyth: Schakalen. Läste som tonåring flera gånger och var enormt fascinerad av den otäcke lönnmördaren som egentligen inte finns.
5a. Ken Follett: Nålens öga. Riktigt otäck - men samtidigt på något knasigt sätt sympatisk - tysk naziagent löper amok på vinpinad liten ö under andra världskriget.
5b.Alistair Maclean: Polarstation Zebra. Egentligen väldigt torftig, förutsägbar och klichefylld, men också enormt tempodriven, och charmigt knasmacho.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback