First USA update!

Så där, äntligen har jag fått tag på en dator och kan skriva lite till er därhemma! Vi har ju snart varit här en vecka och det har ju hänt en hel del, men jag ska försöka berätta så mycket jag kan utan att bli alltför långrandig.

Resan över gick bra, även om det var en pärs att resa i nästan ett dygn innan vi var framme på hotellet i Santa Monica.  Det var riktigt skönt att krypa ner i sängen då, men bara några timmar senare var vi uppe och sugna på att utforska LA!

Vi gled fram på gatorna i vår röda snygga Pontiac och hade siktet inställt på en riktig amerikansk frukost med pancakes, maple syrup och svagt kaffe. Och det fick vi! På The Old Pantry, som är en riktig klassiker vad gäller frukost, fick vi verkligen hela kitet. Där satt vi bland construction workers och affärsfolk och åt våra scrambled eggs och knaperstekt bacon, härligt! Tyvärr kan man ju inte leva på en sådan frukost varenda dag, men det är ju bara en sån sak man måste göra.

Vi besökte Universal Studios som var en höjdare! Där träffade vi Shrek och Fiona, Spiderman och Captain America, vi åkte massor med roliga åkattraktioner och tittade på Universals inspelningsområde, där man faktiskt höll på att spela in ett avsnitt av Desperate housewives, så vi fick tysta glida lite snabbt förbi. Kul tidsfördriv, men efter att ha gått runt en hel dag var man rätt mör. Det var bara att åka hem och sova...

Vi hann också med att besöka Venice Beach och Long Beach och självklart Santa Monica beach med den traditionella piren. Det var på Santa Monica Beach som Baywatch spelades in, vilket var lite kul att se i verkligheten.  Santa Monica hade dessutom en alldeles underbar stadskärna med bra shopping. Venice Beach var supervackert, medan Long Beach kändes lite obehagligt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var, men det kändes inte helt OK att gå runt där, så det blev en ganska snabb visit.

Hollywood Boulevard och Sunset Boulevard var självklart fantastiskt att ströva runt på, även om det kanske inte riktigt var så flashigt och glamoröst  som jag trodde. Hela Hollywoodområdet var ganska slitet och nedgånget, men som sagt, det är rätt coolt att gå omkring på Walk of Fame och titta på alla tokiga människor som finns där runtomkring.

Mulholland drive var en otroligt vacker upplevelse. Att få åka denna slingriga väg uppför bergen och se utsikten över hela LA och Hollywoodskylten gav mig gåshud. Rekommenderas!

När resan mot San Francisco skulle påbörjas möttes vi av nyheter om en stor skogsbrand som härjade i Malibu och spred sig snabbt till områdena omkring. Därför kunde vi inte åka Highway 1 uppför kusten som vi planerat utan vi fick istället åka en större freeway mot Sacramento. På vägen upp fick vi se lite av branden ändå, då hade den alltså spridit sig så långt in i landet och det kändes lite otäckt att åka med ett stort rökmoln vid sidan om sig. Men allt gick bra och vi kom fram safe and sound.

Just nu sitter jag i min barndomsväns Annas lilla radhus i San Francisco och skriver, men ska snart gå och lägga mig. Imorgon ska det göras some serious shopping, så vi måste vila oss ordentligt så att vi kan traska runt hela dagen.

Skriver mer imorgon och berättar mer om resan, just nu ville jag bara få ner några rader så att ni därhemma vet att vi har det toppen och njuter varende sekund!

Stora kramar till er alla!

image45

Piren i Santa Monica

image46

Sambon framför vår snygga röda Pontiac!

image47

Vi träffade Shrek och Fiona!

image48

Och varje dag handlade vi på Kwik E Mart... näh, bara skojade!

image50

Branden som följde oss en bra bit på resan upp mot San Francisco. Otäckt!

image52

Sambons fotspår i sanden på en liten strand vid Stilla havet...

Kommentarer
Postat av: Johan

Kul att läsa om ert äventyr.
Håller med om att Long Beach "kändes" lite konstigt.
Satt just och funderade på hur bränderna hade härjat, det var ju precis samma sak när jag och Ulrika var där.
Ha det bra och hälsa sambon.

2007-10-23 @ 11:33:08
Postat av: Nadika

Skönt att höra att ni har det bra, och det var jättekul att få se några bilder. Väntar med spänning på nästa rapport från shoppingen. Lite avis är jag ju, men du får ta med lite pancakes och maple syrup hem till mig i en doggy bag.. ;) Eller George Cloony om du hittar honom, det går precis lika bra.

Lova att hälsa Anna, och sambon såklart.

Kramar
Nadika

2007-10-23 @ 15:38:48
Postat av: Sara

Vad roligt att få höra om er resa hittills! Ni verkar det alldeles underbart, good for you!

Postat av: TeachGirl

Åh, jag vill också...! Kanske inte då åka jämsides med en skogsbrand, men allt det andra. :)

Bilen är för övrigt också skitsnygg. Ser fram emot att följa er vidare resa. Ha det så jättebra!

Postat av: Sayo

Finfina bilder! Njut, det är du värd!

2007-10-26 @ 20:30:36
URL: http://sayo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback