Pust...

Sitter framför datorn nu efter en lååång dag på jobbet. Ska försöka att inte sitta här så länge - måste ut och få lite frisk luft också. En stor betongslägga far runt i skallen på mig, det dunkar och vill inte släppa. Har haft tre utvecklingssamtal, som gick jättebra, men gud vad det tar på krafterna. Jag har ju fått hoppa in och ta över mentorskapet i nian och det är inte helt lätt att hålla utvecklingssamtal med elever som går sitt sista år på grundskolan och föräldrarna har en massa frågor som jag knappt vet svaret på. Som tur är, är de flesta förstående och gulliga, både elever och föräldrar.

Men vad gör man nu, när klockan är kvart i sex och morgondagens lektioner inte är ett dugg planerade. Jag har ju lovat mig själv att inte ta med mig jobb hem nu när jag jobbar 40-timmarsvecka och så får det alltså bli. Inga skrivböcker med hem, inga uppsatser.

Ikväll blir det en promenad och en pocketbok - för min egen skull.

Kommentarer
Postat av: Maja

Yay för att du prioriterar dig själv! Om 40-timmarsvecka är tänkt att fungera så ska man ju kunna göra så där. Men berätta gärna hur det gick med lektionerna i praktiken.

Postat av: TeachGirl

På mitt första lärarjobb blev jag mentor för en nia. Snacka om att jag inte hade någon koll första månaderna, om ens under hela läsåret.
Det är faktiskt det bästa med 40-timmarsvecka, att tvinga sig själv att inte arbeta lite extra hemma. Att faktiskt vara ledig.

2007-09-18 @ 08:47:53
URL: http://varforintejagocksa.blogspot.com/
Postat av: Maja

Jag har läst om det där med 40-timmarsveckor vs det gamla vanliga. Jag läste om både fördelar och nackdelar. Jag skulle inte vilja ha en beodrad 40-timmarvecka. På förra skolan var jag rätt duktig på att klara av det mesta på plats, och de veckor vi hade lilltösen (min bonusdotter) så kunde jag gå tidigare, ta med mig något om jag behövde det, men ändå gå och hämta henne vid 15- eller 16-tiden. Hur tycker du att det fungerar för dig?

2007-09-18 @ 10:32:48
URL: http://somaja.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej- jag tror det är jätteviktigt att inte bära med sig allt hem... det fungerar inte. Man måste vara ledig också. Men jag tycker om lugnet att sitta hemma och jobba... så jag kan placera mig själv i mitt hem och göra saker där...men 40 timmars arbetsvecka... absolut. Allt gott/Anne-Marie

2007-09-18 @ 20:42:44
Postat av: evve

Hej gullet!
Var en snabbis på jobbet idag, men såg dig inte. Jag tycker du gör ett FANTASTISKT jobb!!!! Och vad roligt det var i fredags!
Sköt om dig så ses vi nästa vecka, kommer tillbaka på 50%.
Kram

2007-09-19 @ 16:56:19
Postat av: Cecilia

Maja: Jag lovar att berätta om lektionerna. Se nästa inlägg!
Teachgirl: Nej, det är verkligen inte lätt. Som tur är har jag ganska mycket erfarenhet av nior och vet vad som nehöver göras - plus att jag ganska snabbt kan se var det finns luckor. Tack gode gud för rutiner!

2007-09-19 @ 18:29:33
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Maja: Jag förstår att man som småbarnsförälder inte vill ha 40-timmarsvecka. Det betyder mycket att få gå ifrån jobbet tidigt ibland. Jag har tur och slutar mina lektioner halv två onsdag, torsdag och fredag och vår skolledning ser inte jättehårt på att man måste finnas på arbetsplatsen varenda dag till fem, så jag brukar ändå få ett par tidiga dagar - skönt!

2007-09-19 @ 18:31:36
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Anne-Marie: Ja, visst är det skönt att kunna läsa till exempel uppsatser hemma ibland. Problemet för mig var att jag STÄNDIGT hade arbete med mig hem. Nu kan jag med gott samvete säga att jag har gjort mina timmar klockan fem - och ingen kan säga att jag har 10 timmars förtroendetid också! DET tycker jag är skönt!
Evve: Ja, det var sjukt kul i fredags! Vi blev utkastade av disc jockeyn - han orkade inte spela längre! Haha! Kul att du kommer tillbaka lite - alla saknar dig - både elever och personal. Sköt om dig! PS. Hur går det med läsandet?

2007-09-19 @ 18:34:50
URL: http://latsta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback