Ibland orkar man bara inte mer...

Jag var kallad till ett möte med föräldraföreningen idag. Ja, inte jag ensam, utan skolledning, specialpedagog och admin också. Mötet varade mellan 19 och 21.30 och var inget annat än pajkastning. Till viss del berättigad pajkastning, men till störst del handlade det om hur vi som skola ska serva föräldrarna på olika sätt. Till exempel skicka alla läxor och provdatum hem, eftersom eleverna inte bryr sig om att skriva in det i sina kalendrar, att ställa upp på två eller fler utvecklingssamtal per termin, jag blev till och med avkrävd att lämna ifrån mig statistiken över de nationella proven i svenska - trots att dessa resultat inte är sammanställda ännu. Att jag dessutom inte hade gjort någon jämförande statistik mellan detta års och förra årets resultat var ju en katastrof.

Fan, jag orkar inte!!!!! Jag vill inte vara slagpåse längre!!! Ta hand om era barn, så jag kan göra mitt jobb!!!

Vill jag skrika.

Kommentarer
Postat av: Fröken Nina

Oj oj oj, tufft läge! Förstår precis hur du känner! Skickar en styrkekram!

Postat av: Sara

Usch, fy det där låter ju inte alls kul. Vet inte om det är nån tröst men jag förstår hur du känner till 100% Ibland blir man bara så oerhört uppgiven, arg och trött på dessa krav och saker som bara förväntas av en. Jag gör som Nina här ovan och skickar en styrkekram, en stoooor!

2008-04-02 @ 21:09:01
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Björn

Håller med de två tidigare.
Dessutom verkar du göra ett fantastiskt jobb.
Tack för alla tips och all hjälp.

Kram Kram

2008-04-02 @ 21:39:52
Postat av: Cecilia

Tack snälla ni! Det värmer verkligen! Idag har jag inte kunnat ha mina lektioner för jag var så söndergråten, men med hjälp av mina underbara kollegor och chefer och elever så blev dagen ändå bra till slut. Ni här på bloggen hjälper mig också att orka med vardagen - tack än en gång!

2008-04-02 @ 22:11:30
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Anneli

Du är en otroligt bra lärare, glöm aldrig det! En jättekram.

2008-04-02 @ 23:19:56
Postat av: en ung lärarkandidat

jag läser till lärare i sv/eng för äldre åldrar. brukar inte kommentera, men känner att det är dags för det nu. du är en förebild för mig! dina inlägg om pedagogik och svensklektioner inspirerar mig. du är bra!

2008-04-04 @ 22:06:49
Postat av: Cecilia

Lärarkandidaten: Tack så otroligt mycket! Jag känner ju inte dig personligen, men faktiskt så är det så att du och alla andra lärarstudenter inspirerar mig - mitt syfte med allt detta är att ge er en bild av skolan som är mer verklighetstrogen än den jag fick när jag gick på lärarhögskolan, men också att ge er lektionstips som det tog mig år att komma fram till. Lycka till och tack för din fina uppmuntran!

2008-04-05 @ 08:10:23
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Ex-kandidaten

Tack Cecilia! Skryt, skryt: jag hade faktiskt Cecilia som handledare i 13 veckor - suck on that!

2008-04-05 @ 09:15:49
Postat av: Maja

Men usch då. Tyvärr känner jag igen det där med föräldrar som tycker att vi ska serva dem med allt. Hoppas du kommer över den obehagliga upplevelsen. Kram på dig!

2008-04-05 @ 20:07:00
URL: http://pussgurkan.blogspot.com
Postat av: Sayo

Känner igen mig till 100%... det är så frustrerande när man jobbar ihjäl sig och ändå bara får en massa skit. Varför är det bara vi som ska ta ansvar för allt?

2008-04-06 @ 12:41:26
URL: http://sayo.blogg.se
Postat av: Skolfröken

Usch, förstår att det känns jobbigt. Sånt där slipper jag till viss del eftersom jag jobbar på gymnasiet, men det händer ibland att föräldrarna tycker att det i princip är jag som ska uppfostra deras barn. De tycker att de gjort sitt efter högstadiet liksom...

Hoppas att det blir bättre och att din rektor och skolledning stöttar er lärare.

2008-04-06 @ 17:00:40
URL: http://skolblogg.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Ex-kandidaten: Hehe!

Maja: Ja, mina gulliga elever pratade länge med mig och gav mig massor med positiv feedback. Då kändes allting genast mycket bättre!

2008-04-06 @ 20:26:17
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Sayo: Ja, JAG kan inte ta hand om 100 tonåringar själv! Det säger sig självt! Men föräldrarna verkar tro det - många vill verkligen inte ta sitt ansvar som förälder.

Skolfröken: Ja, faktiskt till och med i högstadiet vill föräldrarna att lärarna ska uppfostra deras barn. Jag undrar när de tänker att deras eget ansvar upphör? Kanske redan när barnen börjar sexårs?

2008-04-06 @ 20:29:38
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Tråkmagistern

Rektorn borde bestämma i detta ärende. Sedan håller man sig till det som bestämts. Hon kan gärna hänvisa till att eleverna ska lära sig ta eget ansvar.

2008-04-07 @ 06:46:25
Postat av: Fröken

Förstår att du blir ledsen över de orättvisa pajerna. Du behöver äpplen för det du gör. Och det du gör bra! Det borde dina barns föräldrar vara tacksamma över men de förstår knappast vad du gör eller en del av dem förstår det inte.Ibland tror jag att vi borde vara tydligare (mer krav! ;))med det vi gör och det vi Inte gör eller tänker göra. Men vilken skola är så modig i dessa dagar?
Stå på dig! Du är bäst!

2008-04-08 @ 19:41:28
Postat av: elev från aba tiden

tänkte bara säga att du är en av de bästa lärarna jag haft!!! sitter fortfarande och tittar på boktips som du gav oss i slutet av 9:an och vet säkert att dessa böcker är bra, för du valde alltid bra böcker!!!

och jag kan säga att jag tycker det låter konstigt du ska ta så stort ansvar för eleverna som om du inte har nog med att vara lärare. under hela min högstadie tid fick man lära sig att man skulle skriva ner i kalendern osv och de som inte gjorde det staffade sig själv... desutom så har föräldrarna en stor roll, de behöver inte ha ett papper där det står vad man har för läxa, de borde kunna fråga sina barn och få det sanna svaret. och om inte eleverna klarar detta i högstadiet hur ska de då klara av gymnasiet?

2008-04-28 @ 10:19:59
Postat av: Cecilia

Fd elev: Tack så mycket! Du förstår inte hur mycket dina ord betyder för mig! Ja, visst låter det konstigt - jag håller fullständigt med dig. Det är klart att det är eleverna som har ansvaret för att läxor och prov skrivs ner i en kalender och att det är föräldrarna som ska fråga sina barn - inte kräva att lärarna ska mejla hem läxor varje dag. Nej, jag förstår inte heller hur dessa elever ska klara av gymnasiet... Men då är det i alla fall inte mitt problem längre.

2008-04-28 @ 20:27:20
URL: http://latsta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback