Bokfemman v. 5

Veckans tema är filmatiseringar. Nämn dina fem favoriter av filmatiseringar av böcker.

1. Jag bakar ihop det här till en fantasy-placering eftersom jag älskar filmatiseringarna av Harry Potter-böckerna och Sagan om ringen-böckerna. Jag kan se dem om och om och om igen...

2. Forrest Gump. Boken är ju helt annorlunda och ännu mer skruvad än filmen, men budskapet är detsamma och det är det jag älskar. Ser den här filmen minst en gång om året tillsammans med mina elever och trots att den är lite till åren så går den rakt in i hjärtat på både dem och mig, gång efter gång.

3. High Fidelity. Jag är så svag för John Cusack och i den här filmen spelar han riktigt, riktigt bra. Men jag håller med många andra om att storyn skulle ha utspelats i London, som den ju gör i boken.

4. På den här placeringen hamnar Roald Dahl och filmatiseringarna av till exempel Kalle och chokladfabriken, Matilda och Häxorna. Underbara berättelser där man verkligen lyckats att fånga det typiska hos Roald Dahl - komiken, ironin och budskapen om hur viktiga barnen är i världen.

5. The Remains of the Day. Jag läste boken under mina engelskstudier på universitetet och blev helt fascinerad av det otroligt vackra språket och de intrikata innehållet. När jag såg filmen med Anthony Hopkins och Emma Thompson var det bara pricken över i:et - detta magnifika skådespel i denna vackra miljö - underbart!

Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av filmatiseringar av böcker?


Kommentarer
Postat av: Fröken Nina

Ha ha, ja, vi har tydligen samma smak! =)

Postat av: TeachGirl

Många bra val! Jag håller med fullständigt, men tycker nog att Harry Potter förtjänar en egen placering... :)

2008-02-04 @ 10:02:51
URL: http://varforintejagocksa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback