Lektionstips för trötta elever...

Mina nior är ganska trötta. De orkar oftast inte engagera sig och det är sällan jag får uppleva ett energiskt klassrum. Kanske beror det på att jag inte har tillräckligt inspirerande lektioner, kanske beror det på någonting annat. Men häromveckan, när Edholm och Kristersson lade fram förslaget på DN Debatt om att tvångshämta elever som skolkar - då äntligen hände det något!

Vi läste debattinlägget tillsammans. Började med att titta på rubriken - varför är den formulerad som den är? Sedan tittade vi på tesen - vad vill de förändra? Vilka förslag lägger de fram? Vilka argument har de? Vilka fakta och källor har de som stödjer deras argument? Vilka ord används i texten? Det visade sig att inlägget innehöll massor av negativa, starka ord - varför då? Och vad betyder egentligen byråkrati? Många hade hört ordet, men ingen visste vad det betydde.

Helt plötsligt var alla mycket involverade i en textanalys på ganska hög nivå. Vi diskuterade retorik, hur man övertygar, vilka knep man kan ta till osv. Sedan pratade vi självklart om innehållet och många var upprörda och arga, medan andra tyckte att det var ett bra förslag.

Vi fortsatte med att skriva ett svar till Edholm och Kristersson - en insändare. Vi pratade först om hur man skulle lägga upp sin text, hur man refererar till debattinägget, hur man bemöter deras argument på ett konstruktivt sätt, hur man får texten att bli engagerande, men också hur man gör för att tydligt visa vad man själv tycker.

Eleverna fick drygt en lektion på sig att skriva sina svar. De flesta klarade det och gjorde det riktigt, riktigt bra. Det var nog faktiskt första gången som några elever verkligen skrev med ett starkt engagemang som lyste igenom i texten.

Några av er kanske körde samma uppgift med era elever, men för er som har idétorka, så kan jag rekommendera detta! Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Linda

Åh, tack för tipset! Låter som en mycket bra idé då jag ska arbeta med argumentation nu med mina nior.
Hoppas du har ett skönt lov!

Postat av: Evish

DU är SÅ bra!!!!

2008-02-27 @ 00:57:41
Postat av: Cecilia

Linda: Tack, jag har ett underbart lov! Kul om du också ville prova upplägget - kom gärna tillbaka och berätta hur det gick!

Evish: Tack så mycket, tack tack! (Niger och bockar och rodnar...)

2008-02-27 @ 22:01:09
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: klara 9f

Cicci, jag saknar dig dina lektioner!

2008-03-02 @ 20:29:19
Postat av: Cecilia

Klara: Åh, jag saknar dig! Jag berättade för mina nuvarande elever om din insändare som blev publicerad i DN - minns du? Hur går det för dig på gymnasiet (Riddarfjärden, eller hur?)?

2008-03-04 @ 16:34:02
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Anonym

Åh vad rörd jag blir!
Gymnasiet har varit hemskt sen första dagen då min mentor stod i 3 timmar och predikade om allt vi inte fick göra och att vi skulle bli utan bidrag om vi skolkade. För att göra en lång historia kort så ska jag gå om ettan på Viktor Rydberg gymnasium och läsa sam-sam.

Önska dina elever lycka till med gymnasieval!!

2008-03-13 @ 21:49:53
Postat av: klara

ovanstående kommentar var ifrån mig!

2008-03-13 @ 21:52:11
Postat av: mippe

Bra ide!! tack. Om man vill fördjupa denna diskussion kunde man tänka sig att depatera i klassen: ena gruppen elever, andra lärare. Eller ena motiverade svenskstuderande, andra icke-motiverade. Läraren ger ämnena och påståendena för diskussioner. Har ngn prövat liknande?

2008-03-29 @ 07:38:22
URL: http://mippe.blogg.se
Postat av: Micke

Du har en intressant blogg!!

Besök gärna min: http://mikalides.blogspot.com



Hälsningar

Micke

2009-01-18 @ 12:27:37
URL: http://mikalides.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback