Läsvanor

Har sett att många har svarat på dessa 10 frågor om läsvanor, så jag hänger på!

1. Vilken bok läste du senast?
Adress Fleshmarket drive av Ian Rankin.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Sjöjungfrun av Camilla Läckberg (vilket tjat!). 

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Oj, det är nog mest kvinnliga. Har inte reflekterat över varför.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Ja, det gör jag alltid, även om det är en bok som jag gillar.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Jag läser massor av kultursidor. både i tidningar och på nätet. Pratar alltid böcker med mina kompisar och där får man många bra tips. Sen får jag tips av mina elever också.

6. När blir en bok för lång?
Jag ger ofta upp i mitten av boken så en bok blir för lång om inget händer i mitten.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ja, vissa böcker vill jag helst läsa på engelska, t ex Harry Potter, mest för språkets skull, annars för att jag inte orkar vänta på översättningen.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Senast var det nog Jag går bara ut en stund av Isobel Hadley-Kamptz, men det gäller bara mina tjejkompisar.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall , när ger du upp?
Ja, jag kan lämna en bok - som sagt oftast i mitten - men jag tenderar att alltid ta tag i det efter några veckor och kämpa mig igenom den i alla fall.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Överrepresenterad är nog relationsdramer och deckare. Det finns väldigt lite teaterdramer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback