Strävansmålen på riktigt - en lärares dröm

Det är sagt att strävansmålen ska styra undervisningen i grundskolan och att läraren alltså ska utgå från dessa när han/hon planerar sin undervisning. I strävansmålen för ämnet svenska står bland annat följande:


Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven
[...]

- utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur samt gärna läser på egen hand och av eget intresse,

- stimuleras till eget skapande och till eget sökande efter meningsfull läsning samt till att ta aktiv del i kulturutbudet,
[...]

Hur glad blir man inte som lärare då, när två tjejer i nian ropar på en och berättar att de gick till PunktMedis i onsdags för att lyssna på författaren John Ajvide Lindqvist, som skrivit Låt den rätte komma in - favoritboken som niorna läste tillsammans i slutet av förra året?

Jag blev så lycklig och faktiskt nästan tårögd och jag ville egentligen bara slänga mig runt halsen på dem och krama dem allt jag kunde!

Sånt gör en fröken så glad, så glad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback