Skyll på någon annan!

Jag brukar aldrig gratistidningar men i morse satt det en tjej mittemot mig på tunnelbanan och läste Metro och jag såg en av rubrikerna på framsidan. Den löd ungefär: Stjärnor sjöng mot mobbning. "Lärarna gör inte nog." Då börjar det bubbla i mig. För visst, det är möjligt att skolan inte gör nog mot mobbningen, men jag kan också lova att det är inte LÄRARNA som inte vill, utan det är POLITIKERNA som inte ger skolan tillräckligt mycket resurser för att ta itu med mobbningen. För det kostar pengar. Det kostar att utbilda personal och elever, det kostar att ge lärarna tid för att arbeta aktivt mot mobbningen i skolan och det kostar en hel del att ta till professionell hjälp såsom Friends. Nä, jag gillar inte att man alltid ger sig på lärarna i första hand, så jag kom på lite alternativa rubriker:

Stjärnor sjöng mot mobbning. "Föräldrarna gör inte nog."

eller 

Stjärnor sjöng mot mobbning. "Politikerna gör inte nog." 

eller kanske

Stjärnor sjöng mot mobbning. "Vi måste alla hjälpas åt." 

Vad säger ni?


Kommentarer
Postat av: charlotte Hultman

Håller med dig! Tänk om alla kunde fatta??!!

Postat av: Fröken Nina

Varför inte skylla miljöförstöring, krig och kanske Burmakatastrofen på oss när de ändå är igång. Alla, och jag menar verkligen ALLA, tror att de vet så himla mycket om skolan. De skulle inte klara en vecka! ;D

2008-05-08 @ 21:39:32
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Sayo

Det är bara att blunda så fort det står om skolan i tidningar för det står bara att bla bla bla har inte lärarna gjort eller DET HÄR borde vara skolans och lärarnas uppgift... SUCK! håller med Fröken Nina här ovan...

2008-05-08 @ 22:19:50
URL: http://sayo.blogg.se
Postat av: Nemo

Dagens sanning....

2008-05-10 @ 03:04:55
Postat av: Sara

Jag tänkte exakt samma sak när jag läste det där!
Åter igen blev jag så oerhört trött på alla som "vet" vad lärare gör och framför allt alla fel de gör. Vad skönt det måste vara att vara förälder, man behöver inte ta något ansvar alls...

2008-05-11 @ 21:33:24
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Skolfröken

Klimatförändringarna kan nog skyllas på lärarnas kopiering också...

2008-05-13 @ 20:36:02
URL: http://skolfrokensblogg.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag håller med att lärare får oförtjänt mkt skit! Men samtidigt har jag inte glömt hur många lärare jag hade, blundade många ggr.. och det är bar 5 år sedan jag gick ut grundskolan.
Jag tror att resurser är nyckelfrågan, resurser i form av fler lärare och mindre klasser..

2008-05-31 @ 14:01:46
URL: http://www.metrobloggen.se/kroniskotur

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback