Ett öga rött

Måste tipsa er alla svensklärare om Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri - läs den med era elever!

Jag har en nia i svenska som jag läst boken tillsammans med. Av en slump hittade jag i vår svenskdepå den inlästa versionen av boken, som för övrigt Jonas bror Hamadi läser, så vi började med att lyssna på de första kapitlen. Och vad vi skrattade. Språket är underbart och det fick så mycket större effekt när man hörde hur det verkligen lät. Jag har läst boken flera gånger, men på det här sättet fick boken ännu ett lyft. Eleverna riktigt bad om att få lyssna och jag var inte direkt nödbedd.

I
Känn på litteraturen hittade jag mycket intressanta diskussions- och analysfrågor, som var på precis rätt nivå för åldersgruppen. Idag har vi haft litterärt seminarium (ja, jag vet, det låter pretto, men det är enklare än vad man tror) där varje elev hade ansvar för en av frågorna i materialet. Eleverna fick frågorna för en vecka sen och har förberett ett eget svar, som man under seminariet presenterar för resten av gruppen. Därefter släpps frågan fri och diskussionen kan fortsätta. Kul och mycket givande. Många elever får en aha-upplevelse under dessa seminarier - att höra sina klasskamrater prata om boken och ge sin syn på det hela, kan i många fall betyda mycket mer än att jag som pedagog gör detsamma.

Imorgon avslutar vi arbetet med en uppsatsskrivning som är utformad ungefär som det nationella provet i svenska. Det finns fyra ämnen att välja på och texten ska disponeras och skrivas under begränsad tid. Även uppsatsämnena har jag tagit från Känn på litteraturen.

Som sagt, läs boken med era elever och investera i CD-versionen. Jag lovar er en fantastisk läsupplevelse.

Kommentarer
Postat av: aha

"Ett öga rött" är suverän att läsa med eleverna, även om jag själv inte tycker att den riktigt levde upp till sitt rykte. Kan tänka mig att det är ännu mer speciellt när man får den uppläst.

Postat av: Maja

Oj, tack för tipset!!! Jag tycker så mycket om den boken, men har dragit mig lite för att börja jobba med den för att jag så gärna vill att det ska bli något riktigt bra av den. Nu blev jag jätteinspirerad, och ska också investera i Känn på litteraturen. Jag älskade Låt den rätte komma in, men var hemskt osäker på om den skulle gå att jobba med i skolan, så ser fram emot att se hur de föreslår att man går tillväga med den. Härligt, härligt att bli inspirerad. Varför måste jag vara mammaledig nu?! :)

2006-11-24 @ 10:42:01
URL: http://pussgurkan.blogspot.com
Postat av: renni

Har precis läst färdigt boken, och den är fantastisk bra!!..Såå många frågor som man kan ta upp med eleverna och diskutera kring! Riktigt bra!

2006-11-24 @ 22:57:52
Postat av: Emilia

Ett öga rött läste jag, som elev, och den var riktigt dålig. Den hade ingen röd tråd och uppmuntrade till det språk som skär genom märg och ben när jag hör det. Att den skulle kunna vara intressant att diskutera tvivlar jag inte på men jag förstår inte hur du som lärare kunde skratta åt den? Hur ska då de elever som inte gillar boken våga säga det när du framstår som positiv till den? Det är en dålig utgångspunkt när man ska starta en diskusion om läraren redan "tagit ställning" och tycker att boken är rolig/bra så tydligt som du beskriver att du gjorde. Och även om du inte tog ställning så kan det faktiskt ha känts så för eleverna och diskussionen som antagligen kontrollerades av dig blir då svår att få objektiv. Även om det är himla hippt med nysvenskan just nu så tycker jag inte att det är okej att göra så som lärare, jag skulle antagligen bli rasande på min lärare om hon/han gjorde så. Då kommer ju diskussionen kontrolleras av de som är positiva till boken och det finns risk att de som tillhör oppositionen inte vågar yttra sig.

2007-04-15 @ 21:49:34
Postat av: Cecilia

Emilia: Trist att du inte gillade boken. Jag tycker dock att det är mycket viktigt att jag som lärare också talar om vad jag tycker om böcker. Jag har en öppen dialog med mina elever på ett tidigt stadium att det är helt ok att tycka att böcker är både bra och dåliga - bara man kan tala om varför. Och det kan jag säga att mina elever verkligen säger ifrån om de inte gillar boken! De brukar gilla diskussionen därefter - det är ju den som ger dynamik i klassrummet! Jag kan inte sitta med mina elever som ett blankt papper - hur kul skulle det vara för dem? Mina elever känner trygghet i vem jag är, vad jag gillar och inte gillar och varför. De skulle nog tycka att jag var jättekonstig om jag inte sa någonting. Jag kontrollerar inte diskussionen i din mening - jag ser till att det blir en diskussion och då måste man ibland vara provokativ och/eller våga ta ställning. Det är min roll som lärare. Jag vill inte att mina elever ska bli ja-sägare eller aldrig ta ställning - då kan inte jag vara en sådan person heller. Det hade varit riktigt kul om du hade funnits med i klassen och fört fram dina åsikter - jag kan lova att du säkert fått både medhåll och mothugg - och det hade varit spännande och kryddat diskussionen. Precis så som jag vill ha det.

2007-04-15 @ 22:55:59
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Mikaela

Den är sjukt rolig! Superbra. Och nu kommer filmen :)

2007-07-17 @ 18:44:31
URL: http://theworldsgreatest.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback