Strindberg på högstadiet? Ja!

Den andra maj ska hela år 9 på min skola gå och se Ett drömspel av Strindberg på Dramaten. När jag fick veta att vi skulle se just den pjäsen blev jag faktiskt lite skeptisk. Jag läste den först när jag gick på universitetet och jag fattade absolut ingenting. Nu är jag ingen litteraturvetare uti fingerspetsarna, men jag hade svårt att få grepp om dramat helt enkelt. Nu var det väl också det som var Strindbergs mening - att det ska vara som i en dröm: osammanhängande, surrealistiskt, karaktärer som glider uti och in i handlingen och i varandra, man förflyttar sig i tid och rum...

I alla fall, inför Dramatenbesöket har jag och min lärarstudent arbetat med klassen för att ge dem en förförståelse för Strindberg och hans verk. Jag trodde att eleverna skulle storkna så här i slutet på terminen, jag trodde att de skulle tycka att det var ointressant och tråkigt. Men ack, så fel jag hade. De blev nyfikna på Strindberg som person; vem var han? Varför var han så kritisk till allt? Varför blev det så stor uppståndelse kring honom när han levde - och till och med idag? Varför älskade folket Strindberg och varför var han så hatad av andra? Hur såg hans politiska och religiösa åsikter ut? Detta var bara några av de frågor som dök upp under lektionen.

Jag hade haft så fel. Mina fördomar om att Strindberg inte funkar i grundskolan höll på att sätta käppar i hjulet för något som man sällan upplever i dagens skola. Det var en så underbar känsla av total koncentration och genuint intresse.

Idag satt vi allihopa - 26 16-åringar och två vuxna - ute i solen och läste Ett drömspel, tillsammans.
Något jag aldrig kommer att glömma.  

Kommentarer
Postat av: Magistern

COOL!

2007-04-26 @ 22:43:04
Postat av: Maja

Oj oj. Där ser man. Visst är det underbart när ungarna överraskar!

Postat av: "ungen"

Nej maja, vi överraskar inte, vi är redan underbara!

2007-04-27 @ 15:37:15
URL: http://nioeff.blogg.se
Postat av: evans

Jag har svarat på din AV-media-fråga i min blogg.

Vad kul att kidsen gillar Strindberg! Han är ju inte den enklaste att gilla, men visst är hans verk ganska fantastiska när man tänker efter. Kul att ni ska få dramatenbesök!

2007-04-28 @ 10:22:49
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Anne-Marie

Hej Cecilia,
jag bloggar om Strindberg, lektionsförslag - gå in och kolla gensvaren. Lite tips till undervisning - kanske jag har Strindberg på fler ställen. Välkommen om du har lust.
www.annemariekorling.blogg.se

2007-05-05 @ 00:23:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback