Leo

Förra veckan behövde jag och söta kompisen A lite avkoppling och bestämde att vi skulle gå på bio. Jag sa att jag inte orkade med något tungt - lättsmält skulle det vara. Dessvärre hittade jag ingenting som passade mig, men såg däremot att Josef Fares nya film Leo haft premiär. Varken jag eller kompisen visste verkligen ingenting om filmen, men jag läste att det var en thriller och jag tänkte att det kan nog vara kul, jag gillar ju Fares och det han gjort tidigare. Sagt och gjort, vi köpte biljetter till Leo och satte oss förväntansfulla långt fram i salongen.

Femton minuter senare mådde jag illa och kände att jag nog inte vill se mer. Den börjar så fint med Leos 30-årsfest, hans goa vänner och familj och hans tjej som han älskar så mycket. Men det är den enda ljusglimten i hela filmen. Sen blev det bara svart, svart, svart.

Leo och hans flickvän blir alltså oprovocerat påhoppade av två idioter på väg hem från festen och det slutar illa för dem båda. Därefter kan man bara säga att det går utför. Jag grät, vände bort ansiktet, höll händerna för ögonen och var på väg ut ur biografen mest hela tiden. Det var riktigt magstarkt.

Det var inte den bästa film jag sett, skådespeleriet var sådär (Fares själv kändes lite fel som skådespelare), ibland var dialogen lite onaturlig och den hoppiga kameran bidrog bara till illamåendet. Men som jag har diskuterat med några andra som sett den, kan den nog passa som skolbio och som grund för en diskussion om det meningslösa, oprovocerade våldet.

När filmen var slut och A fick syn på mitt likbleka ansikte och skakiga ben skrattade hon lite och sa:
"Jadu, Cissi, det där var ju lättsmält och kul!"

Hmm, ja det blev inte riktigt som jag trodde, men jag är samtidigt glad att jag såg filmen. Jag märker att jag ofta tänker på den och att jag blivit mer medveten om vad jag har och hur tacksam jag är för det. Så, om du arbetar inom skolan eller om du är riktigt upplagd för något svart och sorgligt, kan jag defintivt rekommendera dig att se Leo!

Kommentarer
Postat av: TeachGirl

Jag tror att jag skulle reagera på samma sätt som du och därför ska nog jag inte se den filmen just nu. Kanske senare, på video.

Men du har en poäng, med tanke på vad jag har läst om den så kan den vara riktigt intressant i våldsdiskussionen.

Postat av: Amanda

Uscha, sånt klarar jag nog inte alls av, som sagt inte på bioduk i alla fall. Titta på en disneyfilm kanske?

2007-12-14 @ 13:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback