Nationella prov - coming up!
Bland annat har jag och min klass tittat på gamla uppsatser som fått olika betyg och diskuterat kring dem vilka styrkor och svagheter som finns i dem. Jag visar förstås alltid texterna utan betyg och omdöme först, eleverna läser och säger vad de tycker.
Det som alltid slår mig - år efter år - är att eleverna till 90% prickar rätt betyg och de nästan citerar omdömet som står under texten. De kan till och med tala om om det är ett svagt eller starkt betyg. De gånger de inte prickar rätt betyg är de alltid för hårda i sin bedömning och ger texten ett lägre betyg än den fått.
Detta brukar oftast lugna eleverna. De ser hur exempelvis en G-uppsats ser ut och förstår varför den har fått det betyget. Oftast har de problem med att förstå varför deras egen text har fått det betyg den fått, men det är lättare att titta på någon annans uppsats med mer objektiva ögon och förstå textens starka respektive svaga sidor.
Finns det någon annan som har förslag på hur eller vad man kan göra för att träna och förbereda sig inför de nationella proven på bästa sätt?
Tacksam för tips!
Vad du är bra! Jag längtar till praktiken!
ett stort glas
3 dl vatten
2 panodil-brus
Fyll upp glaset, lägg i panodilen. Drick.
Mina femmor ska också göra nationella/ämnesprov snart. Jag gör precis som du, vi mjukar upp med att öva lite på gamla. Det har funkat bra, nu ser de att det inte är så farligt som det låter.
Ja, det här var väl inga tips direkt....Kul att läsa om dig i Lärartidningen förresten!
jag brukar berätta min syn på saken för dem: jag använder nationella proven som en mall för att se om jag har varit duktig och satt rätt betyg på dem. lyckas de bra på nationella utgår jag ifrån att de visat vad de kan, presterar de dåligt så utgår jag från att de hade en dålig dag, hade sovit dåligt, bråkat med flickvännen eller blivit för nervösa. och så ber jag dem att ta med sig massor av gott godis att äta på.
jag vet inte om det funkar.
ahahha
Mina IV-elever (som läser åk9 sv och sva) får också bedöma gamla NP-uppsatser och varje år blir resultaten likadana som för dig; nästan samtliga elever prickar in rätt betyg och de andra sätter för hårda betyg.
Förutom att eleverna får skriva gamla NP-prov (så gör väl alla lärare?!) låter jag även mina "göra om" gamla NP-uppsatser. T.ex. får elever som inte nått G skriva om/förbättra gamla IG-uppsatser så att dessa når ett G. Kan man dessutom hitta gamla NP-uppsatser där felen/bristerna ligger nära elevens är det ett extra plus.
Läs, skriv och låt dem tänka! Ge alternativ undervisning som att visa upp en bild med en massa "kladd" och fråga vad de ser, säger dom just "kladd" så frågar du en gång till. Det är allt för ofta lärare ger FÖR mycket support till sina elever, när det senare sitter själv med ett prov helt utn hjälp så ger de upp på nolltid och använder endast saker läraren har sagt till uppgifterna. Kan eleverna tänka själva så klarar de minst dubbelt så mycket på ett nationellt prov