Boktips!

Jag har precis läst ut Parfymen av Patrick Süskind och ska snart sätta mig och titta på filmen. Jag är verkligen nyfiken på hur filmmakarna lyckats gestalta Grenouille och hans doftlöshet men också hans besatthet av oskuldens doft.

Jag läste Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren för ett par somrar sedan och den gjorde starkt intryck på mig. Hercule är, liksom Grenouille, en färgstark karaktär som man inte glömmer i första taget. Det fantastiska språket är ytterligare en sak som sammankopplar dessa två romaner.

image5image4

Tycker man om berättelser med ovanliga personligheter och mustigt språk, så tycker jag att man ska läsa både Parfymen och Den vidunderliga kärlekens historia. Jag anser dock att Vallgrens roman är strået vassare med sina fängslande sidospår och spännande partier - detta har inte Parfymen mycket av. Båda är dock strålande i sina miljöbeskrivningar och karaktärsbeskrivningar.

Så - om ni inte har läst Parfymen eller Den vidunderliga... - ta er tid att göra det i sommar!        

                                                                                                               

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag har också flera boktips på min blogg! Gå gärna in och titta! /Emma

Postat av: Cecilia

Emma: Det ska jag absolut göra! Boktips kan man aldrig få för många av.

2007-06-04 @ 20:11:24
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Nina

Jag har läst Den vidunderliga... och älskade den! Parfymen finns i min hylla, kanske blir ett sommarprojekt =)
Jag ska maila min planering i veckan, har den sparad på datorn i skolan. Om jag glömmer så får du jättegärna påminna mig!

2007-06-04 @ 20:50:21
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback