När pojkar läser och skriver

På begäran av Maja ska jag berätta lite om onsdagens föreläsning med Gunilla Molloy på LHS i Stockholm. Det handlade alltså om när pojkar läser och skriver och det var en mycket givande och intressant föreläsning. Molloy är en person som man fängslas av, hon berättar saker man har nytta av, som är tagna ur verkligheten. Något som inte är särskilt vanligt inom den pedagogiska världen, tycker jag.

Hon berättade bland annat om sin senaste bok som heter När pojkar läser och skriver, där hon berättar om sin forskning kring några pojkar som hon på svensklektionerna följde från år 7 till år 9. Hon intervjuade dem om läsning och deras relation till skönlitteratur. Det började som man trodde. Läsning är tråkigt, tråkigt, tråkigt för så många tonårspojkar. Inga böcker är bra, man har glömt boken hemma, man har inget lånekort, ja, bortförklaringarna är många för att få slippa läsa.

Molloy berättade att hon läst Sandor slash Ida av Sara Kadefors med klassen och att en pojke fick skriva vad han tyckte om den. Hans reaktioner var bland annat att den sög hårt, den var tråkig, alla böcker är tråkiga, varför får vi inte se en film istället? Det som var intressant var att det var en ganska perfekt skriven text och den var ju helt klart ett omdöme om boken, precis det som Molloy hade efterfrågat. Därför kopierade hon upp texten på OH, visade klassen och sa att det här är en jättebra text, titta på styckeindelningen, interpunktionen, argumentationen... Killen blev helt paff och Molloy berättade att han blivit misstänksam mot henne efter detta - hon var inte längre pålitlig, hon kunde ju göra hur konstiga saker som helst! Han hade helt klart förväntat sig en annan reaktion.

Molloy berättade att hon ofta kopierar upp bra texter som eleverna har skrivit och använder sig av dem som underlag för diskussion i klassrummet. Hon berättade att hon aldrig gått runt till eleverna en och en, suttit på huk vid bänk efter bänk och förstört knän och rygg. Hon menade att eleverna lär sig så mycket mer genom att lyssna på varandra och läsa och diskutera varandras texter i helklass än att hon ska gå runt och prata med eleverna var och en för sig. När det gäller läsloggar och reflektion kring läsning delade hon med sig av ytterligare en intressant metod:

Man låter eleverna som vanligt skriva av ett citat som de undrar något om, håller med eller inte håller med om eller tycker är intressant och skriva ner sin reflektion. Därefter samlade hon in deras böcker. Hon läste snabbt igenom läsloggarna och när hon hittade något intressant som hela klassen skulle kunna lära sig något av så satte hon en post-it-lapp i kanten. När alla 25 böckerna var rättade hade hon kanske 3-4 lappar som stack ut. Dessa böcker tog hon till kopiatorn och kopierade upp till OH. Sedan visade hon dem för klassen och pratade om dem.

Detta var något som jag kände att jag verkligen vill testa! Jag använder sällan elevernas texter för jag tänker att de inte vågar visa varandra, att de är blyga och tycker att det är pinsamt. Men om man börjar i sexan när man får dem så kanske det inte är så farligt? Ja, jag tror jag måste testa det i alla fall.

Till sist vill jag nämna det som jag tyckte var kärnan i allt - varför läser inte pojkar? Varför tycker de att det så tråkigt? Molloy menade att anledningen till att läsningen bland pojkar sjunker är att de inte har några manliga förebilder som läser. Man ser kanske aldrig pappa läsa, utan pappa sitter vid datorn, meckar med bilen eller kollar på film. Då vill man som pojke självklart göra som pappa! Det är mest mammorna som läser och som tjatar på sina söner att de måste läsa och vem vill som pojke associeras med det som mamma gör? Och när man kommer till skolan, vilka är det som tjatar så om läsningen? Jo, fröken. Och vilka är det som gärna sitter och läser timme efter timme? Jo, flickorna. Molloy menade att det faktum att pojkar inte läser inte är ett skolproblem, utan ett samhällsproblem, och det håller jag fullkomligt med om.

Så, alla ni pappor därute - läs med era söner! Då ger ni dem upplevelser och kunskap de kommer att ha nytta av resten av sina liv!

Kommentarer
Postat av: TeachGirl

Det verkar ha varit en jätteintressant föreläsning! Många bra saker som kom upp där. Just det där med att samla på sig "guldmeningar" och använda OH är helt klart underskattat. Dessutom brukar eleverna faktiskt till ganska stor del uppskatta att få bevis på att läraren faktiskt gillat det han/hon skrivit.

Postat av: Maria

Efter att ha läst dina inlägg kring läsning och hur man kan få pojkar att läsa vill jag bara tipsa om en lättläst bok som i princip alla mina elever som hatar att läsa fullkomligen älskat. Den heter "Allhelgonoffret" och är skriven av Petter Lidbeck. Alla mina svårflörtade sexor och sjuor som har läst den har sedan berättat att de verkligen gillade boken. Vissa har jag sedan hittat i biblioteket sökandes efter nya läsupplevelser. Ett tips helt enkelt som kanske kan komma till användning någongång...

2007-11-30 @ 19:51:20
Postat av: Anita Höglund

Petter Lidbeck har skrivit fler böcker som killar brukar gilla t ex Bäst i laget. Sen brukar Magnus Nordins spännande böcker funka bra på både killar och tjejer.
Har också hört Gunilla Molloy i samband med ngn skolbibliotekskonferens. Hon har också skrivit en hel del olika böcker om ungdomar och läsning.
Överhuvudtaget tänker jag att det är viktigt att vi som föräldrar eller när vi arbetar med barn i olika sammanhang t ex i skola, på fritids osv bör läsa barn- och ungdomsböcker för att hänga med i ungdomars vardag. Det finns så otroligt mycket bra barn- och ungdomsböcker och vad är bättre än att få diskutera en gemensam läsupplevelse tillsammans med sina barn?

2007-11-30 @ 22:57:52
Postat av: Cecilia

Teachgirl: Ja, eleverna älskar egentligen beröm, fast tonåringar brukar mest bara visa utåt att det är töntigt och pinsamt. Men inuti så växer de massor av det.

Maria: Tack för tipset! Superbra - jag behöver verkligen en bra bok till mina sexor!

Anita: Visst är det viktigt att vi vuxna tar del av ungdomskulturen och det de läser! Magnus Nordin gillar jag massor och jag ska definitivt kolla upp den här Lidbeck. Fler tips tas tacksamt emot!

2007-12-04 @ 20:39:11
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Petra

Bra att du delade med dig av den föreläsningen och något för oss alla att fundera mer över.

2008-01-18 @ 15:26:09
Postat av: AK

Först och främst. Jag vill säga att boken i stort stämmer med verkligheten som jag upfattade den. På något sätt försvinner dock lite av hennes bedrift med den här ganska besvärliga klassen. Givetvist är det inte var boken handlar om men jag tycker hon kunde betonat mer att hennes metoder fungerade, och på en problematisk klass.



Jag har läst boken men är ändå mycket nyfiken på att gå på den här föresläsningen du skrev om.

Vet du om Molly föreläser denna fortfarande och vet du om personer som inte är lärare kan komma?



Jag är nämligen inte en lärare utan en av pojkarna i boken.

2008-07-10 @ 16:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback