Bokfemman vecka 39

Den här veckan bara MÅSTE jag vara med i bokfemman, för det här ämnet älskar jag:

Temat för veckans Bokfemma är ungdomsböcker för tjejer. Nämn dina 5 favoriter.

1. Hon går genom tavlan, ut ur bilden - Johanna Nilsson. Den är bara så hemsk, men samtidigt så bra. Fantastisk bok för tjejer att läsa i ganska tidig ålder. Huvudpersonen Hanna är ju elva och jag tycker att många tjejer i sexan, sjuan kan ta ganska bra diskussioner kring detta brännheta som boken handlar om. Viktigt!

2. Stor i käften - Joyce Carol Oates. Ja, egentligen kunde jag ha tagit vad som helst av JCO, t.ex. Vilda gröna ögon eller Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg, men Stor i käften handlar om ryktesspridning och om Ursula som är en stark tjej som vågar säga ifrån och vågar vara sig själv. Bra för många tjejer att läsa och det finns massor att prata om.

3. Tusen gånger starkare - Christina Herrström. Så klart måste denna bok finnas med på listan. Även om jag inte själv gillade den jättemycket, så tror jag att många tjejer kan identifiera sig med problematiken och kanske hitta styrka att säga ifrån.

4. Knappt lovlig- Katarina von Bredow. von Bredow skriver helt underbara böcker om sådant som är lite tabu. Knappt lovlig är en bok som handlar om 15-åriga Hanna som blir kär i den mycket äldre Arild - något som många tjejer kan känna igen sig i.

5. du&du&du - Per Nilsson. Den här rekommenderar jag till tjejer i nian, som har varit med om lite och kan relatera till förhållanden och pojkvänner. Zarah, en av huvudpersonerna, är tillsammans med Victor, en lite småkriminell, svartsjuk kille som är sååå snygg, men inte särskilt snäll. Hur hanterar man att man får en örfil för att man pratat med en annan kille? Ska man förlåta? Eller lämna? Är allting antingen svart eller vitt?

Hon går genom tavlan, ut ur bilden - Johanna Nilssonimage44
                                                   

Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av ungdomsböcker för tjejer?


Kommentarer
Postat av: *Malin*

"Stor i käften" håller jag faktiskt på och läser just nu. Den är ruggigt bra, som ju allt är med denna författare.

Postat av: Bamsinnan

Blir förvånad att se att du rekomenderar Joyce Carol Oates för ungdomar, visste inte att hon skrivit något för ungdomar, eller som ungdomar vill läsa. Spännande! Det måste kollas upp, mot biblioteket!
Ha det bra!

2007-09-25 @ 01:12:29
URL: http://bokhyllan.bamsinnan.net
Postat av: bambi

"Stor i käften" är den enda ungdomsboken Joyce Carol Oates har skrivit. Jag använder den på engelskan i ettan (gymnasiet) och då heter den förstås "Big Mouth, Ugly Girl".

2007-10-19 @ 17:46:04
URL: http://bambi.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback