Bra böcker - och dåliga

Ja, jag har de senaste dagarna sjunkit djupt in i bokträsket och suttit med näsan över en bok nästan hela tiden. Men det är ju så härligt när man fullständigt ger sig in i handlingen i en bra bok - då går det inte bara att sluta!

Jag håller på för fullt med Harry Potter and the Order of the Phoenix, men jag läser bara ett kapitel om dagen, bara för att dra ut på det goda lite... Och det betyder ju också att jag har tid att läsa annat samtidigt! Ett par av mina elever berättade för mig att de hade läst en kul bok som heter Mina hemligheter av Sophie Kinsella, så den gick jag och lånade på bibblan. En riktig chic-lit-roman visade det sig vara! Jag brukar ju inte läsa sådant, men den här var ok, faktiskt. Väldigt lättläst, helt förutsägbart, men ändå ganska kul. Väldigt mycket Bridget Jones. Det står på baksidan av boken att den ska bli film med Kate Hudson i huvudrollen och när jag fick reda på det så kunde jag ju självklart inte få bort bilden av henne i rollen som Emma, tjejen det handlar om. Jag tror som många andra att man ska vänta med att läsa boken och se filmen istället.

I min telefon har jag nu lyssnat klart på Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Jag hade inga förväntningar alls på den här boken - jag visste ju att den blev Augustnominerad och att den blivit hyllad i medierna, men jag visste egentligen inte vad den skulle handla om. Det visade sig vara en vacker berättelse om en flicka som växer upp med sin pappa under 70-talet och deras tillvaro tillsammans. Jag är ju inte född på 60-talet som författaren, men för mig var det ändå en trip down the memory lane. En massa minnen kom tillbaka till mig och dessa blandades med Åsas berättelse. Vackert, sorgligt och mycket läsvärt.

Till sist - en riktigt dålig bok: Ingen är så söt som du av Siv Widerberg, som handlar om Sophie, 14 år, som råkar ut för en pedofil som hon fått kontakt med på en chattsida. Hela boken går ut på att Emine, Sophies bästa kompis, ska ta reda på vem den här pedofilen är och till sin hjälp har hon sin mamma och sin kompis Johans morfar (!). Ja, jag vet inte vad jag ska säga - ämnet är brinnande hett och viktigt, men själva storyn är bara kass. Språket är föråldrat, det finns inga 14-åringar som i verkligheten uttrycker sig så som de gör i boken. Redan där började jag reta mig. Förlåt Siv, men ska man skriva ungdomsböcker så måste man ha lite koll på hur ungdomar uttrycker sig. Sen att man drar in en morfar i alltsammans, en morfar som skriver på sin skrivmaskin hemma men nu ska hjälpa Emines mamma med stavningen på chattsidan på internet, eftersom hon är från Turkiet!? Nej, det blev bara helt fel för mig. Någon som har läst den här och tycker annorlunda?

Men som Jonas Hassen Khemiri sa när han besökte en skola jag jobbade på förut: Man måste läsa dåliga böcker för att veta vilka som är bra och det är ju helt rätt. Därför tänkte jag nu läsa The Kite Runner av Hosseini. Såg att den kommer som film i mars - det blir bra! En annan fantastisk bok som blir film i mars är Låt den rätte komma in av Ajvide Lundqvist. Har lovat mina elever att vi ska gå på den tillsammans - något som jag ser fram emot i vår!


Kommentarer
Postat av: Martin

Instämmer ang dåliga böcker - jo, man måste läsa det dåliga för att se det bra (och Siv har jag haft ett ont öga till ända sedan jag läste hennes pinsamma dikter FÖR UNGDOMAR i "Kärlek och uppror" för många år sedan).

Problemet med dåliga böcker är ju att det är så oerhört segt att komma igenom dem! Jag vet inte hur många jag börjat läsa för att sedan snabbt ställa in dem i bokhyllan igen.

Det är lättare med dåliga filmer som ju gärna stannar i minnet och som man kan le åt i månader efteråt! Såg t ex filmatiseringen av Jack för några år sedan och kan fortfarande börja skratta spontant åt scenen där Göran Stangertz vaknar och hallucinerar på stranden. Oh - så dåligt det är!

Men jag har inte riktigt några motsvarande läsminnen - JO! Mons Kallentofts "Fräsch, frisk och spontan" förresten kan jag tänka tillbaka på och rysa! Uff vad den är dålig!

http://svensklararen.blogspot.com

Postat av: Maria

En annan fantastisk bok som bli film här i vår är "Flyga drake". Jag läste den för ett tag sedan och blev helt förälskad och kunde inte släppa taget. Den är så tragisk och fin på en och samma gång.

2008-01-05 @ 00:39:00
Postat av: Fröken Nina

Åh! The Kite Runner är underbar! Fast jag läste den på svenska iofs. Men du har verkligen ngt att se fram emot! =)

2008-01-05 @ 13:06:51
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: hejsam

du suger

2008-01-21 @ 10:05:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback