Doktor Glas på Vasateatern

I torsdags var jag och kollegan Å och tittade på Doktor Glas på Vasan med Krister Henriksson i rollen som Glas. En helt fantastisk upplevelse och för mig var det ett nytt sätt att se Doktor Glas. När jag läste boken för ett antal år sedan uppfattade jag aldrig att Glas var humoristisk eller ironisk, men under Henrikssons monolog får man skratta många gånger. Han är svidande sarkastisk och hela hans uppenbarelse är på något sätt lite otäck. När jag läste boken var det inte helt omöjligt att sympatisera med honom, men i dramat var det svårt. Fick sådan lust att läsa den igen för att se om jag fortfarande upplever Glas mer sympatisk i romanen. Undrar också om man kan läsa Doktor Glas i nian? Eller är det för tidigt?

image59

(Foto: Mats Bäcker)




Kommentarer
Postat av: Janis

Jo, jag skulle tro det är för tidigt.Bara det ålderdomliga språket möter väl stort motstånd, skulle jag tro. Men kanske utdrag ur den, fokusering på personskildringen - och i jämförelse med Bengt Ohlssons Gregorius, det kunde väl vara spännande. Och kanske några blir intresserade och läser bägge två, efter att ha presenterats böckerna? Funderar om det inte kan vara nog att ibland bara presentera, "så ett frö", i st f att läsa böcker i sin helhet. Om man har bra textavsnitt som står för sig själva.

Postat av: TeachGirl

Visst är det underbar? jag älskade föreställningen. Henriksson gör en grym tolkning.

Boken kan vara tung i nian, men om man börjar med något kortare dagboksinlägg så kan det bygga upp till att faktiskt köra hela boken med dem.

Postat av: Maja

Jag har gjort en grej på Doktor Glas i nian. Vi läste utdrag och rollspelade och diskuterade utifrån dem, och så tog vi upp Gregorius lite för de blev så intresserade när jag berättade om den. Det funkade jättebra, diskussionerna blev mycket givande. Beroende på klassen kan man anpassa bokarbetet lite, tycker jag. Men de frågor som boken väcker är engagerande. Det retar mig kolossalt att pjäsen gästspelade här i Finland men att jag inte kunde gå!

2008-04-05 @ 20:10:16
URL: http://pussgurkan.blogspot.com
Postat av: eva-marie

Önskar jag hade fått se Krister Henriksson - en favorit. Gillar hans Wallander och vi har lyssnat oss i geom fyra Harry Potterböcker mycket tack vare hans härliga röst! Jag tror att utdrag ur Doktor Glas kan fungera hos duktiga nior. Det finns mycket att diskutera kring etik och moral i den. Kram PS har du läst nåt i min blogg?

2008-04-07 @ 00:00:10
URL: http://metrobloggen.se/evaM

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback