En liten undersökning


Vilken sorts lärartjänst tycker du passar bäst i dagens skola?
Ferietjänst
Semestertjänst
  
Free polls from Pollhost.com


Lite att fundera på...

Så här i slutet på maj så funderar jag alltid på en massa saker. Vad jag har gjort under året och vad mina elever förhoppningsvis har lärt sig. Saker jag sagt och gjort som jag är riktigt nöjd med och annat som jag inte är är lika stolt över. Jag funderar över vad mina elever tycker om min undervisning och om mig. Alltid lika roligt att läsa alla utvärderingar och elevers tankar. Jag funderar ofta över framtiden. Och framtiden är kanske det som jag är mest nyfiken på och spänd inför just nu.

Jag har alltså tackat ja till ett nytt jobb, vilket alltid är spännande men också ångestframkallande. Många på min arbetsplats har kommit fram till mig och gratulerat mig till det nya jobbet men också sagt att de tycker att det är tråkigt att jag ska sluta. Jag känner lite likadant. Jag vill helst inte lämna mina fantastiska kollegor och elever, men ibland måste man bara vidare. Och så känner jag just nu. Jag vill lära mig mer. Jag vill utvecklas i mitt sätt att tänka. Jag vill ha nya utmaningar. Samtidigt som jag lämnar mina bästa vänner och mina elever som jag är så fäst vid. Ja, det är verkligen kluvet.

Jag funderar också på hur det ser ut för lärarna just nu med
avbrutna löneförhandlingar och annat skräp. Varför finns media och speciellt då TV inte vid vår sida? Varför är det bara byggarbetare och flygvärdinnor som får utrymme i TV när det gäller kassa avtal och dåliga löner? Är det någon som ens är intresserad av våra dåliga avtal och löner? Varför vänder sig media till skolan bara när det gäller att kritisera lärarkåren? Ja, det funderar jag också på.

Sen funderar jag på mitt år av bloggande. Det har varit superkul och utvecklande för mitt sätt att tänka. Det har varit givande att läsa allas kommentarer och stämningen på bloggen har varit levande och dynamamisk. Det tackar jag alla läsare för. Jag funderar på hur jag ska göra i framtiden. Kanske blir det något annorlunda till hösten, vi får väl se... Funderar på om jag ska blogga över sommaren - finns det några läsare då? Då kanske jag ska läsa massor med böcker och titta på film hela nätterna och ge bok- och filmtips på bloggen istället. Eller kanske till och med hinna med att läsa lite pedagogisk litteratur.

Jag funderar inte så mycket på betygen. De är i princip satta (så alla ni elever som läser min blogg - nu vet ni det! : )).

Nej, nu är det färdigfunderat för idag.

Semestertjänst vs. ferietjänst

Jag håller för närvarande på att söka nytt jobb och har varit på en intervju på en skola som har semestertjänst. Jag har aldrig arbetat så och är ärligt talat lite orolig för hur det fungerar. När 40-timmarsvecka började införas för lärare för några år sen hörde jag bara: "Det där ska man inte gå på, du får bara jobba lika mycket - om inte mer - än vanligt men blir mer låst vid din arbetsplats och utan lov."

Men är det verkligen så? Vi vet ju alla hur mycket man som
lärare arbetar gratis och jag upplever att när man ber sin chef om kompensation för den övertid man gjort får man ofta höra: "Du har ju 10 timmars förtroendetid också." Och så är det med det. Det går ALDRIG att få ut komp för den övertid man gjort. Är det då inte lättare att hävda sin övertid när man har 40-timmarsvecka? Då är ju tiden "slut" när 40 timmar gått. Jobbar man mer då, så MÅSTE man ju få övertid eller tidskomp.

Den rektorn som jag talade med på skolan med semestertjänst menade också att om läraryrket ska få samma status som andra yrken i samhället, så kan vi ju inte ha en helt annan arbetstid med egna regler. 40-timmarsvecka kan alltså hjälpa till att komma ifrån åsikten om att lärares tid aldrig tar slut - det går att ringa dem hem och ha möten både på kvällar och helger.

Jag håller med Sassa när hon skriver att det skönaste med semestertjänst att slippa ta med sig arbete hem på kvällar och helger. Att loven försvinner är väl inte jättekul, men jag brukar ändå sitta och rätta då eller läsa någon skolrelaterad bok. Varför inte lika gärna sitta på jobbet och göra det? Istället för att sitta hemma och sura för att man jobbar gratis?

Någon som har erfarenhet som kan berätta om hur det funkar med semestertjänst i skolan?

Dr John på Kunskapskanalen

Såg just att Dr John har en programserie på Kunskapskanalen på måndagar kl. 21.30 - det har jag helt missat! Han är ju så bra! Nu är det bara två program kvar och då kommer jag sitta klistrad framför TV:n. Kan rekommendera er andra att göra detsamma.

Vem är John Steinberg? Kolla länkarna!

http://www.steinberg.se/default.aspx

http://www6.ur.se/pedagog/tv/tv-for-pedagoger/Dr-John/

Rättvisa betyg?

Fick en länk av A-M som handlade om det som blivit väldigt uppblåst i media just nu: hur elever blir olika bedömda av olika lärare. Dagen efter kom ytterligare en artikel kring ett liknande fall.

Det här är ju en mycket intressant fråga att diskutera. Dock måste jag hålla med Fröken Nina som också skriver om det här på sin blogg. Hon tar upp något väldigt viktigt i det här sammanhanget - att det faktiskt är plagiat att ta en annan persons text och sätta sitt namn under den. Jag tror inte - som svar på Ninas kanske retoriska fråga - att han hade visat upp den i media om han också hade fått MVG.

Jag upplever på min skola att det ibland finns stora glapp mellan hur olika lärare bedömer, men oftast har vi samma åsikter. Jag har haft min klass i svenska sen de gick i sexan. Det är klart att jag känner dem väl, jag vet hur de brukar prestera och jag känner till deras personliga stil. När de nu skulle skriva sina nationella prov bad jag om att inte behöva betygssätta deras texter, så jag lät andra lärare göra det och detta var lärare som inte kände klassen överhuvudtaget.

När jag fick tillbaka dem blev jag fundersam över några bedömningar men faktiskt så hade de andra lärarna lyckats pricka rätt i de allra flesta fall. Och med prickat rätt menar jag då gjort ungefär samma bedömning och skrivit samma kommentarer till eleverna som jag brukar göra. Vi var alltså fyra lärare som var ganska samstämmiga. De texter som jag tyckte överraskade talade vi om och jag kände att jag lärde mig något av detta också. Jag hade varit hård mot några som jag hade förutfattade meningar om och nu fick jag faktiskt bevis på att dessa elever hade presterat bättre än vad jag hade förväntat mig.

Men det är svårt. Egentligen borde man inte sätta betyg på elevers personliga texter. Kommentarer, ja, men inte betyg. Vem är jag att säga om en text är bättre än någon annans? Jag har ju min personliga åsikt om vad som är en bra text. Det kan vara ett speciellt sätt att skriva. Jag gillar texter som är raka och utan för mycket miljöbeskrivningar. Fantasy är inte min grej. Vad gör jag då med de elever som älskar Tolkien och härmar hans sätt att skriva? Det är klart att jag tycker att det är riktigt trist att läsa de texterna vilket kanske omedvetet påverkar mitt sätt att bedöma. Självklart har vi våra kriterier som vi måste följa. Men de ger utrymme för stora tolkningar, alltså kan det bli så att man väger sin sina personliga åsikter när man bedömer elevtexter.

Det här är verkligen inte lätt och som vanligt gör media det här till något superstort och spektakulärt. Det är trist att det alltid ska framhävas hur dåliga lärare det finns och vilket dåligt jobb vi gör istället för att gå på det som är orsaken till att det blir så här - de luddiga betygskriterierna. Undrar om reportrarna har läst dem och förstår hur de fungerar? Det betvivlar jag. 

Tidseffektiv

Just nu är verkligen värsta tiden på jobbet - det är så mycket som ska göras! Jag börjar halv tio på måndagar, men var där redan kvart över åtta. På den tiden hann jag:

1. Skriva flertalet föräldramail, där jag talade om statusen på deras barns resultat inför betygssättningen.
2. Skriva ut dokument och göra planering inför kommande temadag.
3. Planera dagens lektioner - inte att förglömma!
4. Skriva in förra veckans frånvaro - ups, glömde det i fredags...
5. Handla fika till eftermiddagens möte.
6. Börja skriva åtgärdsprogram.
7. Äta upp flertalet av de After Eight som min lärarstudent köpte till arbetslaget.

Tja, en ganska effektiv morgon. Magsåret är nära nu.

(T-T, kom tillbaka!)

Möte med lärarstudenter

Idag satt jag i en panel och blev utfrågad av lärarstudenter om mitt yrke. De pluggade sin första termin på lärarprogrammet och ville veta hur det var att arbeta som lärare. Det ställde riktigt intressanta frågor vilket gjorde att man var tvungen att tänka till ordentligt.

Bland annat fick vi frågan hur man gör när man märker att man inte tycker om en elev. Påverkar det bemötandet? Bedömningen? Hur förhåller man sig professionell i sådana sammanhang? Bra fråga, tycker jag. Vi träffar ju hela tiden människor vi inte kommer överens med, så det är klart att det händer med elever också. Man klickar helt enkelt inte med alla. Men vad gör man då när man känner att man inte kommer överens med en elev?

Det viktigaste tror jag är att man håller sig professionell och hela tiden är medveten om sina känslor. Man måste erkänna för sig själv att man känner som man gör, annars tror jag att man är illa ute. När man väl har erkänt sina känslor kan man arbeta vidare med sig själv. Varför triggar den här eleven mig? Vad är det jag tycker så illa om? Om man kan ringa in dessa faktorer kanske man kan se om det finns något mönster. Det sägs ju ofta att det som du irriterar dig på hos andra är ofta något som ligger nära dina egna egenskaper.

Jag kan ta ett exempel. Jag har svårt för elever som älskar att tala om för mig när jag har fel, sådana som vill skriva mig på näsan och gärna inför hela klassen. Eller besserwissrar. Det är jobbigt. Men när jag går till mig själv så inser jag ju att det självklart har med att gör att jag själv är en liten besserwisser. Jag tycker om att ha rätt och tala om för andra hur de ska göra. Ett lite jobbigt karaktärsdrag som jag ständigt jobbar med. Men denna medvetenhet gör också att det blir lättare att ta dessa elever. De liknar ju mig!

När jag ska bedöma och betygssätta elever som jag vet att jag har svårt för, brukar jag alltid låta en-två kollegor titta på elevens texter eller andra redovisningar för att det ska bli en så rättvis bedömning som möjligt. I klassrummet försöker jag alltid ha en respektfull och vänlig ton mot alla, men jag är rädd för att kroppsspråk och tonfall ibland avslöjar mig. Jag försöker dock alltid visa att jag lyssnar på just dessa elever, så om de har bra förslag på vad vi ska jobba med eller har andra idéer på hur vi ska lägga upp undervisningen, så brukar jag ofta försöka genomföra just detta. Det är väl ett sätt att visa att jag lyssnar och tycker att det de har att säga är viktigt. Kanske gör jag så för att jag vill döva mitt dåligt samvete, jag vet inte.

Jag tycker i alla fall att det är en viktig fråga och den fick mig verkligen att tänka till. Hur gör ni när ni träffar elever som ni inte kommer överens med?

En liten gest...

När jag vaknade i morse tänkte jag att i dag är en sån där dag som man bara vill lägga bakom sig, man vill bara ligga i sängen hela dagen och slötitta på film. Jag är förkyld, ligger efter i rättning och planering (tack och lov för min duktiga student! : )), måste ringa föräldrar, sitta i möte med rektorn och skriva åtgärdsprogram. Men tänk att just en sån här dag så får man den finaste bekräftelsen man nånsin kan få.

Jag satt under en lektion och talade med en elev i taget om resultaten från de nationella proven. Det är alltid lika intressant att få höra vad de tyckte om provet och hur de tror det har gått. Den omedelbara feed-back man ger och får vid ett sådant tillfälle är guld värt. Speciellt om det har gått bättre än förväntat.

En elev kommer ut och vi pratar lite om provet. Sedan vänder vi på provet och tittar på baksidans resultatdel. Där visar jag att eleven har fått MVG och förklarar varför. Eleven skrattar och blir självklart helt till sig och säger: "Tack! Tack!" till mig, varpå jag säger: "Ja, tacka inte mig, det är du som har arbetat hårt och skrivit så fina resultat på provet! Du ska vara stolt över dig själv!".

Vi pratar lite till och när eleven ska återgå till sin lektion stryker eleven sin hand mot min arm. Som när man visar att man verkligen tycker om någon, är glad och tacksam för något någon har gjort för en.

Jag satt kvar en stund och tänkte på den där handen mot min arm. Och jag blev rörd. Det där kommer jag att minnas länge och helt plötsligt blev hela dagen mycket bättre.


Avveckling

Satt idag och gick igenom hur många lektioner jag har kvar i respektive klass och satte kaffet i halsen. Jag har typ 10 lektioner kvar!!! Vad gör man för vettigt då? Mina nior har jobbat stenhårt med litteratur, uppsatser och redovisningar och jag känner att varken de eller jag orkar nåt mer. Mina sexor - tja, de är sexor, vad ska jag säga? Försök och få dem att sitta stilla nu med en bok i handen. Omöjligt.

Så, jag måste avveckla mitt arbete och egentligen bara göra ingenting, men ändå något vettigt ingenting de sista veckorna här nu. Frågade min svenskgrupp i nian och nu har de röstat fram att vi ska titta på film och träna in scener ur kända dramer och spela upp för varandra. Jätteskönt, för det betyder att jag inte behöver rätta ett dugg. : )

Nian i engelska är lite svårare. Där vet jag inte riktigt. Likaså engelskan i sexan. Måste hitta på nåt bra som de verkligen känner är kul att ta itu med så här på slutet, men risken finns att jag tar ett kapitel till i boken...

Har ni några bra tips???

Upprättelse!

Nu har vi istället fått biljetter till En midsommarnattsdröm på Stadsteatern! Kan ju bli nog så trevligt! Nu får vi ta fram Shakespeare och köra en liten snabbrepetition...

Besvikelse

Jag är bara så ledsen. Igår fick vi veta att kvällens föreställning av Ett drömspel var inställd. Man kunde se på elevernas ansikten hur besvikna de blev. Allt arbete vi lagt ner kändes med ens förgäves.

Idag känns det tungt att möta eleverna. Vi skulle ha samtalat om dramat  under lektionen idag men nu får jag hitta på något annat.

Suck.