När pojkar läser och skriver
På begäran av Maja ska jag berätta lite om onsdagens föreläsning med Gunilla Molloy på LHS i Stockholm. Det handlade alltså om när pojkar läser och skriver och det var en mycket givande och intressant föreläsning. Molloy är en person som man fängslas av, hon berättar saker man har nytta av, som är tagna ur verkligheten. Något som inte är särskilt vanligt inom den pedagogiska världen, tycker jag.
Hon berättade bland annat om sin senaste bok som heter När pojkar läser och skriver, där hon berättar om sin forskning kring några pojkar som hon på svensklektionerna följde från år 7 till år 9. Hon intervjuade dem om läsning och deras relation till skönlitteratur. Det började som man trodde. Läsning är tråkigt, tråkigt, tråkigt för så många tonårspojkar. Inga böcker är bra, man har glömt boken hemma, man har inget lånekort, ja, bortförklaringarna är många för att få slippa läsa.
Molloy berättade att hon läst Sandor slash Ida av Sara Kadefors med klassen och att en pojke fick skriva vad han tyckte om den. Hans reaktioner var bland annat att den sög hårt, den var tråkig, alla böcker är tråkiga, varför får vi inte se en film istället? Det som var intressant var att det var en ganska perfekt skriven text och den var ju helt klart ett omdöme om boken, precis det som Molloy hade efterfrågat. Därför kopierade hon upp texten på OH, visade klassen och sa att det här är en jättebra text, titta på styckeindelningen, interpunktionen, argumentationen... Killen blev helt paff och Molloy berättade att han blivit misstänksam mot henne efter detta - hon var inte längre pålitlig, hon kunde ju göra hur konstiga saker som helst! Han hade helt klart förväntat sig en annan reaktion.
Molloy berättade att hon ofta kopierar upp bra texter som eleverna har skrivit och använder sig av dem som underlag för diskussion i klassrummet. Hon berättade att hon aldrig gått runt till eleverna en och en, suttit på huk vid bänk efter bänk och förstört knän och rygg. Hon menade att eleverna lär sig så mycket mer genom att lyssna på varandra och läsa och diskutera varandras texter i helklass än att hon ska gå runt och prata med eleverna var och en för sig. När det gäller läsloggar och reflektion kring läsning delade hon med sig av ytterligare en intressant metod:
Man låter eleverna som vanligt skriva av ett citat som de undrar något om, håller med eller inte håller med om eller tycker är intressant och skriva ner sin reflektion. Därefter samlade hon in deras böcker. Hon läste snabbt igenom läsloggarna och när hon hittade något intressant som hela klassen skulle kunna lära sig något av så satte hon en post-it-lapp i kanten. När alla 25 böckerna var rättade hade hon kanske 3-4 lappar som stack ut. Dessa böcker tog hon till kopiatorn och kopierade upp till OH. Sedan visade hon dem för klassen och pratade om dem.
Detta var något som jag kände att jag verkligen vill testa! Jag använder sällan elevernas texter för jag tänker att de inte vågar visa varandra, att de är blyga och tycker att det är pinsamt. Men om man börjar i sexan när man får dem så kanske det inte är så farligt? Ja, jag tror jag måste testa det i alla fall.
Till sist vill jag nämna det som jag tyckte var kärnan i allt - varför läser inte pojkar? Varför tycker de att det så tråkigt? Molloy menade att anledningen till att läsningen bland pojkar sjunker är att de inte har några manliga förebilder som läser. Man ser kanske aldrig pappa läsa, utan pappa sitter vid datorn, meckar med bilen eller kollar på film. Då vill man som pojke självklart göra som pappa! Det är mest mammorna som läser och som tjatar på sina söner att de måste läsa och vem vill som pojke associeras med det som mamma gör? Och när man kommer till skolan, vilka är det som tjatar så om läsningen? Jo, fröken. Och vilka är det som gärna sitter och läser timme efter timme? Jo, flickorna. Molloy menade att det faktum att pojkar inte läser inte är ett skolproblem, utan ett samhällsproblem, och det håller jag fullkomligt med om.
Så, alla ni pappor därute - läs med era söner! Då ger ni dem upplevelser och kunskap de kommer att ha nytta av resten av sina liv!
Hon berättade bland annat om sin senaste bok som heter När pojkar läser och skriver, där hon berättar om sin forskning kring några pojkar som hon på svensklektionerna följde från år 7 till år 9. Hon intervjuade dem om läsning och deras relation till skönlitteratur. Det började som man trodde. Läsning är tråkigt, tråkigt, tråkigt för så många tonårspojkar. Inga böcker är bra, man har glömt boken hemma, man har inget lånekort, ja, bortförklaringarna är många för att få slippa läsa.
Molloy berättade att hon läst Sandor slash Ida av Sara Kadefors med klassen och att en pojke fick skriva vad han tyckte om den. Hans reaktioner var bland annat att den sög hårt, den var tråkig, alla böcker är tråkiga, varför får vi inte se en film istället? Det som var intressant var att det var en ganska perfekt skriven text och den var ju helt klart ett omdöme om boken, precis det som Molloy hade efterfrågat. Därför kopierade hon upp texten på OH, visade klassen och sa att det här är en jättebra text, titta på styckeindelningen, interpunktionen, argumentationen... Killen blev helt paff och Molloy berättade att han blivit misstänksam mot henne efter detta - hon var inte längre pålitlig, hon kunde ju göra hur konstiga saker som helst! Han hade helt klart förväntat sig en annan reaktion.
Molloy berättade att hon ofta kopierar upp bra texter som eleverna har skrivit och använder sig av dem som underlag för diskussion i klassrummet. Hon berättade att hon aldrig gått runt till eleverna en och en, suttit på huk vid bänk efter bänk och förstört knän och rygg. Hon menade att eleverna lär sig så mycket mer genom att lyssna på varandra och läsa och diskutera varandras texter i helklass än att hon ska gå runt och prata med eleverna var och en för sig. När det gäller läsloggar och reflektion kring läsning delade hon med sig av ytterligare en intressant metod:
Man låter eleverna som vanligt skriva av ett citat som de undrar något om, håller med eller inte håller med om eller tycker är intressant och skriva ner sin reflektion. Därefter samlade hon in deras böcker. Hon läste snabbt igenom läsloggarna och när hon hittade något intressant som hela klassen skulle kunna lära sig något av så satte hon en post-it-lapp i kanten. När alla 25 böckerna var rättade hade hon kanske 3-4 lappar som stack ut. Dessa böcker tog hon till kopiatorn och kopierade upp till OH. Sedan visade hon dem för klassen och pratade om dem.
Detta var något som jag kände att jag verkligen vill testa! Jag använder sällan elevernas texter för jag tänker att de inte vågar visa varandra, att de är blyga och tycker att det är pinsamt. Men om man börjar i sexan när man får dem så kanske det inte är så farligt? Ja, jag tror jag måste testa det i alla fall.
Till sist vill jag nämna det som jag tyckte var kärnan i allt - varför läser inte pojkar? Varför tycker de att det så tråkigt? Molloy menade att anledningen till att läsningen bland pojkar sjunker är att de inte har några manliga förebilder som läser. Man ser kanske aldrig pappa läsa, utan pappa sitter vid datorn, meckar med bilen eller kollar på film. Då vill man som pojke självklart göra som pappa! Det är mest mammorna som läser och som tjatar på sina söner att de måste läsa och vem vill som pojke associeras med det som mamma gör? Och när man kommer till skolan, vilka är det som tjatar så om läsningen? Jo, fröken. Och vilka är det som gärna sitter och läser timme efter timme? Jo, flickorna. Molloy menade att det faktum att pojkar inte läser inte är ett skolproblem, utan ett samhällsproblem, och det håller jag fullkomligt med om.
Så, alla ni pappor därute - läs med era söner! Då ger ni dem upplevelser och kunskap de kommer att ha nytta av resten av sina liv!
Den sköna litteraturen
Det var temat i det senaste numret av Pedagogiska Magasinet. Ett härligt, intressant tema för en svensklärare som älskar att undervisa med skönlitteraturen som hjälp.
Den artikel som mina ögon föll först på var "I litteraturen lyssnar jag till mig själv" skriven av Gunilla Molloy. Här hittar jag ett citat som jag måste stanna till vid, måste fundera lite mer på. Det står nämligen:
Aldrig har jag, när jag lagt ifrån mig en bok, tänkt att "nu ska jag skriva en recension av den här boken". Aldrig har jag tänkt att jag ska skriva ett brev till huvudpersonen. Aldrig har jag önskat svara på frågor om "vad jag tror att författaren menade" med det ena eller det andra. Inget av detta, så som man ofta gör när man "läser" litteratur i skolan, lockar mig. Nej, jag har slagit igen boken och tänkt: Nu måste jag prata med någon om en fråga i den här boken.
(Pedagogiska Magasinet, 2007:4, s. 34)
Åh, så rätt! Precis så är det ju. Och när mina fina tjejer i nian idag dröjer sig kvar efter lektionen och vi får en stund att prata om boken vi läser (du&du&du av Per Nilsson) och de säger att svenskan är kul nu, för förut var det bara lagom trist och man gjorde inget speciellt, men nu, nu när vi får prata om det vi läser, då blir allt så mycket roligare, ja, då faller allt på plats. Så känner ju jag med - det första jag vill göra när jag läst en bra bok är att snabbt hitta någon som också har läst den och prata om karaktärerna, om deras handlingar, hur de lever sina liv, vad de råkar ut för, fråga: om det skulle hända dig, vad skulle du göra då?
Detta blev ännu större för mig när jag och sambon i somras lyssnade på Snabba Cash av Jens Lapidus i samband med våra bilresor i ett regnigt Sverige och vi "läste" tillsammans, vi bara längtade tills vi fick sätta oss i bilen och lyssna, vi pratade om det som hände, om karaktärerna, om det verkligen är så här på riktigt. Vi åker över Västerbron, tittar på varandra och säger: Det var här som Jorgelito hoppade ner på isen. Vi delar en upplevelse, en läsupplevelse. Och det är klart att våra elever också måste få dela sina läsupplevelser med varandra.
Imorgon klockan 17.30 föreläser Gunilla Molloy på Lärarhögskolan i Stockholm.
Och jag kommer att vara där.
Den artikel som mina ögon föll först på var "I litteraturen lyssnar jag till mig själv" skriven av Gunilla Molloy. Här hittar jag ett citat som jag måste stanna till vid, måste fundera lite mer på. Det står nämligen:
Aldrig har jag, när jag lagt ifrån mig en bok, tänkt att "nu ska jag skriva en recension av den här boken". Aldrig har jag tänkt att jag ska skriva ett brev till huvudpersonen. Aldrig har jag önskat svara på frågor om "vad jag tror att författaren menade" med det ena eller det andra. Inget av detta, så som man ofta gör när man "läser" litteratur i skolan, lockar mig. Nej, jag har slagit igen boken och tänkt: Nu måste jag prata med någon om en fråga i den här boken.
(Pedagogiska Magasinet, 2007:4, s. 34)
Åh, så rätt! Precis så är det ju. Och när mina fina tjejer i nian idag dröjer sig kvar efter lektionen och vi får en stund att prata om boken vi läser (du&du&du av Per Nilsson) och de säger att svenskan är kul nu, för förut var det bara lagom trist och man gjorde inget speciellt, men nu, nu när vi får prata om det vi läser, då blir allt så mycket roligare, ja, då faller allt på plats. Så känner ju jag med - det första jag vill göra när jag läst en bra bok är att snabbt hitta någon som också har läst den och prata om karaktärerna, om deras handlingar, hur de lever sina liv, vad de råkar ut för, fråga: om det skulle hända dig, vad skulle du göra då?
Detta blev ännu större för mig när jag och sambon i somras lyssnade på Snabba Cash av Jens Lapidus i samband med våra bilresor i ett regnigt Sverige och vi "läste" tillsammans, vi bara längtade tills vi fick sätta oss i bilen och lyssna, vi pratade om det som hände, om karaktärerna, om det verkligen är så här på riktigt. Vi åker över Västerbron, tittar på varandra och säger: Det var här som Jorgelito hoppade ner på isen. Vi delar en upplevelse, en läsupplevelse. Och det är klart att våra elever också måste få dela sina läsupplevelser med varandra.
Imorgon klockan 17.30 föreläser Gunilla Molloy på Lärarhögskolan i Stockholm.
Och jag kommer att vara där.
Jag undrar så...
...varför det är så få elever i grundskolan som vet hur man tar ut stödord i en text och utifrån dessa skriver en egen text med sina egna ord?
Nu kör jag ett krafttag i sexan och verkligen tränar detta om och om igen. Idag var det dags för en faktatext om legenden om Lucia. Därefter fick de stryka under max 20 stödord, lägga ifrån sig originaltexten och skriva sin egen text utifrån stödorden. Det var jättesvårt för många, men de som fixade det skrev riktigt fina texter. De använde sina egna ord: ingen skrev processioner, utan att människorna gick i följe, ingen skrev att luciafirandet idag är kommersialiserat och sekulariserat, utan att firandet inte längre är kopplat till kyrkan utan mer handlar om att affärerna ska tjäna pengar. Och till sist - ingen skrev att ståthållaren tvingade Lucia att arbeta på en bordell, utan på ett horhus. Ja, det var så jag förklarade ordet...
Men min fråga är: hur kommer det sig att de inte kan det här med stödord? Hur kommer det sig att de bara skriver av originaltexten? Hur arbetar man de tidiga åren i skolan? Det undrar jag...
Nu kör jag ett krafttag i sexan och verkligen tränar detta om och om igen. Idag var det dags för en faktatext om legenden om Lucia. Därefter fick de stryka under max 20 stödord, lägga ifrån sig originaltexten och skriva sin egen text utifrån stödorden. Det var jättesvårt för många, men de som fixade det skrev riktigt fina texter. De använde sina egna ord: ingen skrev processioner, utan att människorna gick i följe, ingen skrev att luciafirandet idag är kommersialiserat och sekulariserat, utan att firandet inte längre är kopplat till kyrkan utan mer handlar om att affärerna ska tjäna pengar. Och till sist - ingen skrev att ståthållaren tvingade Lucia att arbeta på en bordell, utan på ett horhus. Ja, det var så jag förklarade ordet...
Men min fråga är: hur kommer det sig att de inte kan det här med stödord? Hur kommer det sig att de bara skriver av originaltexten? Hur arbetar man de tidiga åren i skolan? Det undrar jag...
Bokfemman vecka 47
Temat för veckans Bokfemma är thriller. Nämn dina 5 favoriter ur genren.
(Thrillern påminner om en obehaglig deckare, men inte med så stor inriktning på själva morden. Snarare tvärtom - så lite av morden som möjligt visas. Thrillers är ofta tämligen realistiska, och det kan kännas som om handlingen skulle kunna hända i verkligheten. Seriemördare är ett återkommande tema i thrillers. En annan variant är spionthrillern. Den litterära thrillern har sina rötter i äventyrsromanen och skräckromantiken.) Från Wikipedia
1. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Detta är den ultimata skräckromanen - vet inte då om det verkligen är en thriller - men jag kör på det ändå. Jag drömde mardrömmar, jag levde mig in, jag trodde på allt som stod där. Just nu läser jag den - fast med stor eftertanke - med mina nior och de älskar den!
2. Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg. Otäckt om besatthet och ondska. Riktigt obehagligt stundvis. Har inte läst något annat av Rydberg, men vet ju att hennes författarskap är ifrågasatt. Jag gillade dock den här boken, trots att den är lite väl vriden stundtals.
3. De behövande av Maria Küchen. Jag började med att läsa Sång till en fjäril av Küchen och blev glatt överraskad när jag upptäckte att hon även skriver vuxenböcker. Hon har ett otroligt poetiskt språk som blir som en stark kontrast till det andlöst spännande och obehagliga. En liten pocketpärla i min bokhylla!
4. Jurtjyrkogården av Stephen King. Detta var en av mina första möten med thrillern - eller är det skräck?! - när jag var tonåring. Kommer ihåg att en av mina äldre kusiner läste King och när han berättade hur bra det var blev jag nyfiken och lånade då Jurtjyrkogården av honom. Jag var inte så kaxig sen och läste inget mer av King. Men jag senare såg jag alla filmer tillsammans med stora kompisgäng hemma i någons gillestuga - ett minne som sitter som sten! Jag var livrädd, men kunde inte säga nej. Ja, ni vet hur det är...
5. Mannen med oxhjärtat av Inger Frimansson. Den här boken lånade jag som kassettbok för några somrar sedan och jag lyssnade på den när jag satt på balkongen och solade eller tog ett glas vin på kvällarna. För mig är ljudböcker speciella för de har en tendens att sätta sig fast i mig och jag minns dem bättre och längre än böcker jag läser på egen hand, så att säga. Jag minns så väl - trots sommarvärmen - hur jag fick gåshud när den psykopatiska huvudpersonen nästlar sig in hos den snällaste, mest oskuldsfulla kvinnan i världen och lindar henne runt sitt finger. Ni vet, hon förstår ingenting och man vet att det kan smälla närsomhelst. Usch och fy!
(Thrillern påminner om en obehaglig deckare, men inte med så stor inriktning på själva morden. Snarare tvärtom - så lite av morden som möjligt visas. Thrillers är ofta tämligen realistiska, och det kan kännas som om handlingen skulle kunna hända i verkligheten. Seriemördare är ett återkommande tema i thrillers. En annan variant är spionthrillern. Den litterära thrillern har sina rötter i äventyrsromanen och skräckromantiken.) Från Wikipedia
1. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Detta är den ultimata skräckromanen - vet inte då om det verkligen är en thriller - men jag kör på det ändå. Jag drömde mardrömmar, jag levde mig in, jag trodde på allt som stod där. Just nu läser jag den - fast med stor eftertanke - med mina nior och de älskar den!
2. Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg. Otäckt om besatthet och ondska. Riktigt obehagligt stundvis. Har inte läst något annat av Rydberg, men vet ju att hennes författarskap är ifrågasatt. Jag gillade dock den här boken, trots att den är lite väl vriden stundtals.
3. De behövande av Maria Küchen. Jag började med att läsa Sång till en fjäril av Küchen och blev glatt överraskad när jag upptäckte att hon även skriver vuxenböcker. Hon har ett otroligt poetiskt språk som blir som en stark kontrast till det andlöst spännande och obehagliga. En liten pocketpärla i min bokhylla!
4. Jurtjyrkogården av Stephen King. Detta var en av mina första möten med thrillern - eller är det skräck?! - när jag var tonåring. Kommer ihåg att en av mina äldre kusiner läste King och när han berättade hur bra det var blev jag nyfiken och lånade då Jurtjyrkogården av honom. Jag var inte så kaxig sen och läste inget mer av King. Men jag senare såg jag alla filmer tillsammans med stora kompisgäng hemma i någons gillestuga - ett minne som sitter som sten! Jag var livrädd, men kunde inte säga nej. Ja, ni vet hur det är...
5. Mannen med oxhjärtat av Inger Frimansson. Den här boken lånade jag som kassettbok för några somrar sedan och jag lyssnade på den när jag satt på balkongen och solade eller tog ett glas vin på kvällarna. För mig är ljudböcker speciella för de har en tendens att sätta sig fast i mig och jag minns dem bättre och längre än böcker jag läser på egen hand, så att säga. Jag minns så väl - trots sommarvärmen - hur jag fick gåshud när den psykopatiska huvudpersonen nästlar sig in hos den snällaste, mest oskuldsfulla kvinnan i världen och lindar henne runt sitt finger. Ni vet, hon förstår ingenting och man vet att det kan smälla närsomhelst. Usch och fy!
Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av genren thriller?
Jag är så smart!
Haha, idag kom jag på världens bästa grej - tror jag i alla fall. Lyssna på detta:
Mina sexor som jag har i svenska har en liten blå skrivbok som de skriver sina texter och uppgifter i. En sån där skrivbok tar slut på ungefär en termin. Jag har alltid ständigt dåligt samvete för att jag aldrig hinner titta i deras skrivböcker - ordentligt - det är bara snabba ögonkast under lektionstid och lite stjärnor och Bra jobbat! och sånt där helt meningslöst lite här och där. Jag har ofta ambitionen att jag SKA skriva bättre omdömen och därför samlar jag in böckerna ungefär varannan vecka. Problemet är att när jag ska träffa dem nästa gång så har jag i alla fall inte hunnit skriva i deras skrivböcker. Suck.
Men, här kommer min nya idé: de ska få en skrivbok till. Så, när jag samlar in deras skrivböcker efter ett stort arbete, så kan de fortsätta med nästa arbete i nästa skrivbok! Jag ser ju förstås också nackdelarna med detta, till exempel att man inte vet i vilken skrivbok man skrev vad, att det är lättare att en av skrivböckerna försvinner etc. Jag tänker inte byta skrivbok under pågående arbete förstås utan bara efter ett större arbetsområde, vilket kanske blir var femte, var sjätte vecka.
Det borde väl funka, eller? Har ni samma problem som jag? Och hur löser ni det i så fall?
Mina sexor som jag har i svenska har en liten blå skrivbok som de skriver sina texter och uppgifter i. En sån där skrivbok tar slut på ungefär en termin. Jag har alltid ständigt dåligt samvete för att jag aldrig hinner titta i deras skrivböcker - ordentligt - det är bara snabba ögonkast under lektionstid och lite stjärnor och Bra jobbat! och sånt där helt meningslöst lite här och där. Jag har ofta ambitionen att jag SKA skriva bättre omdömen och därför samlar jag in böckerna ungefär varannan vecka. Problemet är att när jag ska träffa dem nästa gång så har jag i alla fall inte hunnit skriva i deras skrivböcker. Suck.
Men, här kommer min nya idé: de ska få en skrivbok till. Så, när jag samlar in deras skrivböcker efter ett stort arbete, så kan de fortsätta med nästa arbete i nästa skrivbok! Jag ser ju förstås också nackdelarna med detta, till exempel att man inte vet i vilken skrivbok man skrev vad, att det är lättare att en av skrivböckerna försvinner etc. Jag tänker inte byta skrivbok under pågående arbete förstås utan bara efter ett större arbetsområde, vilket kanske blir var femte, var sjätte vecka.
Det borde väl funka, eller? Har ni samma problem som jag? Och hur löser ni det i så fall?
Vygotskij i praktiken
Vi har på jobbet fått i uppdrag att läsa en bok som heter Vygotskij i praktiken och är skriven av Leif Strandberg. Jag har ännu inte kommit så långt i boken, men har redan träffat på en hel del intressanta resonemang som har fått mig att fundera på vissa saker som man gör och inte gör som lärare.
I det inledande kapitlet pratar Strandberg bland annat om aktivitet och hur aktivitet på olika sätt är en förutsättning för lärande. De aktiviteter som leder till lärande är enligt Vygotskij sociala, medierade, situerade och kreativa. Sociala, för att vi alltid lär oss av aktiviteter tillsammans med andra, sådant som vi senare klarar av på egen hand. Medierade, för att vi alltid använder oss av hjälpmedel i våra aktiviteter. Vi möter alltså inte världen direkt, utan använder oss av olika verktyg och tecken för att lösa problem eller uppgifter. Situerade, för att människans aktiviteter alltid äger rum i specifika situationer och platser. Kreativa, för att det är i kreativiteten som vi överskrider gränser, testar nytt, kommer till nya slutsatser (s. 11-12).
Det här med aktivitet tyckte jag var mycket intressant att läsa om och lite senare skriver Strandberg (s. 13):
"[...] den framgångsrika eleven ägnar mycket tid åt sitt lärande, har bra kontakt med sina lärare, samtalar ofta med vuxna och kamrater, placerar sig i klassrummet så att interaktioner underlättas, frågar och svarar, nyttjar tillgängliga hjälpmedel, antecknar, läser, räknar. Kort och gott, den framgångsrika elevens mest utmärkande kännetecken är aktivitet."
Genast började jag tänka på mina elever. Det är inte alltid det bubblar av aktivitet i klassrummet direkt. Faktiskt så kan jag nog säga att det är mer undantag än regel. Många elever gör minsta möjliga, orkar inte fråga om de inte förstår, orkar inte läsa läxor, orkar inte räcka upp handen, orkar inte skriva en hel mening, orkar inte läsa en hel bok. Då blir resultatet givetvis därefter. Ingen aktivitet - inget lärande. Vissa lektioner kan jag gå ifrån helt genomsvett - jag har pratat, visat, skrivit, förklarat, frågat, svarat, läst och samtalat. Det är jag som har stått för aktiviteten, helt klart. Eleverna går ifrån lektionen lika trötta som jag, fast av en helt annan orsak.
Ibland kan jag beskylla mig själv för att jag inte är tillräckligt inspirerande, att inaktiviteten beror på att jag har tråkiga uppgifter, väljer tråkiga böcker, har tråkiga genomgångar som inte kittlar till aktivitet hos mina elever. Men samtidigt tänker jag att det faktiskt inte bara kan bero på mig. Jag är en del av lärandeprocessen, jag är den som ser till att möjligheten till aktivitet och lärande finns i klassrummet, men sedan måste också eleverna vilja lära sig, vilja försöka, vilja aktivera sig.
Jag kan inte trolla - det är helt säkert. Jag kan inte hälla kunskapen i mina elevers hjärnor. Det måste alltså ske någon slags aktivitet. Och den måste eleverna själva stå för.
I det inledande kapitlet pratar Strandberg bland annat om aktivitet och hur aktivitet på olika sätt är en förutsättning för lärande. De aktiviteter som leder till lärande är enligt Vygotskij sociala, medierade, situerade och kreativa. Sociala, för att vi alltid lär oss av aktiviteter tillsammans med andra, sådant som vi senare klarar av på egen hand. Medierade, för att vi alltid använder oss av hjälpmedel i våra aktiviteter. Vi möter alltså inte världen direkt, utan använder oss av olika verktyg och tecken för att lösa problem eller uppgifter. Situerade, för att människans aktiviteter alltid äger rum i specifika situationer och platser. Kreativa, för att det är i kreativiteten som vi överskrider gränser, testar nytt, kommer till nya slutsatser (s. 11-12).
Det här med aktivitet tyckte jag var mycket intressant att läsa om och lite senare skriver Strandberg (s. 13):
"[...] den framgångsrika eleven ägnar mycket tid åt sitt lärande, har bra kontakt med sina lärare, samtalar ofta med vuxna och kamrater, placerar sig i klassrummet så att interaktioner underlättas, frågar och svarar, nyttjar tillgängliga hjälpmedel, antecknar, läser, räknar. Kort och gott, den framgångsrika elevens mest utmärkande kännetecken är aktivitet."
Genast började jag tänka på mina elever. Det är inte alltid det bubblar av aktivitet i klassrummet direkt. Faktiskt så kan jag nog säga att det är mer undantag än regel. Många elever gör minsta möjliga, orkar inte fråga om de inte förstår, orkar inte läsa läxor, orkar inte räcka upp handen, orkar inte skriva en hel mening, orkar inte läsa en hel bok. Då blir resultatet givetvis därefter. Ingen aktivitet - inget lärande. Vissa lektioner kan jag gå ifrån helt genomsvett - jag har pratat, visat, skrivit, förklarat, frågat, svarat, läst och samtalat. Det är jag som har stått för aktiviteten, helt klart. Eleverna går ifrån lektionen lika trötta som jag, fast av en helt annan orsak.
Ibland kan jag beskylla mig själv för att jag inte är tillräckligt inspirerande, att inaktiviteten beror på att jag har tråkiga uppgifter, väljer tråkiga böcker, har tråkiga genomgångar som inte kittlar till aktivitet hos mina elever. Men samtidigt tänker jag att det faktiskt inte bara kan bero på mig. Jag är en del av lärandeprocessen, jag är den som ser till att möjligheten till aktivitet och lärande finns i klassrummet, men sedan måste också eleverna vilja lära sig, vilja försöka, vilja aktivera sig.
Jag kan inte trolla - det är helt säkert. Jag kan inte hälla kunskapen i mina elevers hjärnor. Det måste alltså ske någon slags aktivitet. Och den måste eleverna själva stå för.
Lite tips
Så, då var det en helt vanlig måndag på jobbet igen - suck! Jag kan inte hjälpa det, men det känns faktiskt tungt att vara tillbaka efter en så fantastisk ledighet. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att leva som jag gjort de senaste veckorna, bara åka omkring och titta på nya platser, möta nya människor, läsa böcker, sova länge, äta frukost på en sunkig diner i Queens, lunch på ett litet kineshak i Chinatown och middag på en italiensk restaurang i Little Italy. Ah, take me back!
Skämt åsido, USA är ett fantastiskt land på många sätt, men jag är inte helt desillusionerad - jag vet att jag egentligen inte vill bo där och leva så i resten av mitt liv. Men man kan väl få drömma?
OK, här kommer tre saker som jag gillade med USA:
1. På västkusten var alla så trevliga och artiga (ja, förutom på alla hamburgersunkhak). Det här med att säga Sorry! när man råkar gå på någon eller knuffa till någon och Excuse me! när man vill komma förbi är riktigt angenämt och så långt borta ifrån svenskarnas bufflighet (ja, i alla fall i Stockholm).
2. Det finns toaletter ÖVERALLT! Nästan varenda affär har sina egna restrooms och de är dessutom fräscha och gratis. Underbart!
3. Maten är billig och god! Ja, och nu menar jag INTE Mc Donalds och Wendys och Carl's Junior och allt vad de heter. Nej, om man går utanför turiststråken kan man hitta riktigt bra och god mat. Ni ska få två restaurangtips om ni någon gång åker till NYC:
- Mee (måste kolla adressen) som var ett alldeles underbart litet ställe som serverade så god kinamat - och så billigt! Jag och sambon åt lunch för 11 dollar - tillsammans! Och då fick vi en liten förrätt, varmrätt, vatten att dricka, samt te och fortune cookie till "efterrätt". Jag åt kyckling med blandade grönsaker och sambon åt biff med vitlökssås. Lunch serverades ända fram till fyra, vilket verkar vara kutym i NYC, och när vi var där vid tre-tiden var det lugnt och skönt. Hörde dock av sambons kusin att stället ska undvikas runt ett, för då är det smockfullt. Vill man inte äta lunchmeny kan man äta a la carte för en något dyrare summa. Nudelsopporna såg himla goda ut, så den måste jag prova nästa gång!
- Bistango är en liten italienare som ligger lite avsides (ja, jag måste ge er adressen annars blir det svårt att hitta!), men ändå ganska nära smeten på Manhattan. Här åt vi chowder och bröd till förrätt, sambon åt kalvkött och pasta till varmrätt medan jag mumsade på på grillad lax och ångkokta grönsaker. Som en liten sidedish tog vi kronärtsskockor med vitlök som smälte i munnen. Och detta kostade oss ca 30 dollar. Hur gott och bra som helst!
Hmm, blev hungrig nu...
Skämt åsido, USA är ett fantastiskt land på många sätt, men jag är inte helt desillusionerad - jag vet att jag egentligen inte vill bo där och leva så i resten av mitt liv. Men man kan väl få drömma?
OK, här kommer tre saker som jag gillade med USA:
1. På västkusten var alla så trevliga och artiga (ja, förutom på alla hamburgersunkhak). Det här med att säga Sorry! när man råkar gå på någon eller knuffa till någon och Excuse me! när man vill komma förbi är riktigt angenämt och så långt borta ifrån svenskarnas bufflighet (ja, i alla fall i Stockholm).
2. Det finns toaletter ÖVERALLT! Nästan varenda affär har sina egna restrooms och de är dessutom fräscha och gratis. Underbart!
3. Maten är billig och god! Ja, och nu menar jag INTE Mc Donalds och Wendys och Carl's Junior och allt vad de heter. Nej, om man går utanför turiststråken kan man hitta riktigt bra och god mat. Ni ska få två restaurangtips om ni någon gång åker till NYC:
- Mee (måste kolla adressen) som var ett alldeles underbart litet ställe som serverade så god kinamat - och så billigt! Jag och sambon åt lunch för 11 dollar - tillsammans! Och då fick vi en liten förrätt, varmrätt, vatten att dricka, samt te och fortune cookie till "efterrätt". Jag åt kyckling med blandade grönsaker och sambon åt biff med vitlökssås. Lunch serverades ända fram till fyra, vilket verkar vara kutym i NYC, och när vi var där vid tre-tiden var det lugnt och skönt. Hörde dock av sambons kusin att stället ska undvikas runt ett, för då är det smockfullt. Vill man inte äta lunchmeny kan man äta a la carte för en något dyrare summa. Nudelsopporna såg himla goda ut, så den måste jag prova nästa gång!
- Bistango är en liten italienare som ligger lite avsides (ja, jag måste ge er adressen annars blir det svårt att hitta!), men ändå ganska nära smeten på Manhattan. Här åt vi chowder och bröd till förrätt, sambon åt kalvkött och pasta till varmrätt medan jag mumsade på på grillad lax och ångkokta grönsaker. Som en liten sidedish tog vi kronärtsskockor med vitlök som smälte i munnen. Och detta kostade oss ca 30 dollar. Hur gott och bra som helst!
Hmm, blev hungrig nu...
Dags att lamna USA...
Sadarja, de numera sprangfyllda vaskorna ar packade, den sista amerikanska frukosten for den har gangen ska snart intas, oronproppar till flygresan ar inkopta och jag vill verkligen inte aka hem! Trots att det har landet verkligen har sina brister, jag vet, sa ar det alldeles, alldeles underbart att vara har.
Den har resan har varit en av de basta i mitt liv och jag ar sa glad att jag och sambon sparade ihop vara pengar, tog ledigt fran jobbet och unnade oss den har resan nu, for annars tror jag inte att den hade blivit av. I min varld sa var det en dream come true att aka hit igen och jag kan saga att jag snart kommer att vara tillbaka har om jag far bestamma.
Vi hors igen om ett dygn nar vi sovit av oss den varsta jet-lagen!
Kramar!
Den har resan har varit en av de basta i mitt liv och jag ar sa glad att jag och sambon sparade ihop vara pengar, tog ledigt fran jobbet och unnade oss den har resan nu, for annars tror jag inte att den hade blivit av. I min varld sa var det en dream come true att aka hit igen och jag kan saga att jag snart kommer att vara tillbaka har om jag far bestamma.
Vi hors igen om ett dygn nar vi sovit av oss den varsta jet-lagen!
Kramar!