Världens mest otacksamma jobb?

Diskuterade med mina kollegor en dag på jobbet om något som jag faktiskt aldrig reflekterat över förut. Ofta när man säger att man arbetar som lärare, säger många: "Men du som är så duktig/driftig/kunnig/företagsam/intelligent/framåt (etc.etc.) - varför är du lärare?" Detta har många av mina kollegor, inklusive jag själv, fått höra av föräldrar, bekanta, vänner och - faktiskt - andra lärare.

Varför säger man så egentligen? Hur tänker man? Hur ser man egentligen på läraryrket? Jag kan slå vad om att majoriteten skulle hålla med om att lärare är ett av de viktigaste yrkena i samhället idag. Varför säger man då åt de duktigaste lärarna att "du borde göra något annat"? Jag kan inte tänka mig något annat än att man faktiskt vill ha de duktigaste personerna i ett sådant yrke som just lärare.

Problemet är väl att till och med vi själva tänker så här lite då och då. Att vi är värda bättre. Bättre lön, mer respekt, bättre förståelse för det jobb vi faktiskt gör. Och att vi till slut ger upp och gör något annat där vi får just detta. För trots allt, så betyder det mycket. Jag älskar mitt jobb, men känner inte att jag får tillräckligt mycket cred för det jag gör. Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag skulle göra om jag inte fick jobba med mina elever eller mina underbara kollegor heller, för den delen.

Nej, det är verkligen en paradox. Ena stunden lyfts man till skyarna för det fantastiska arbete man gör för samhället, men man får hälften så mycket betalt som en IT-konsult. Sen blir man lovordad för att man är så engagerad, för att i nästa stund få en massa förslag på vad man borde göra istället.

Konstig och dubbel är den - synen på läraryrket.



Mina gullefjun...

Hade två lektioner i engelska/svenska som språkval idag. Det är ju inte så att man studsar dit av lycka precis, för man vet att man kommer att få ta massor med diskussioner, tjata rätt rejält och hinna med att bli arg ett par gånger också. Men idag var en sån där dag som bara kommer en eller två gånger per termin.

Först hade jag åttorna. Hade helt glömt bort att jag hade lovat att vi skulle prata om Halloween och jag skulle visa en spökhistoria på DVD, men eleverna var snabba att påminna mig när jag började dela ut dagens uppgifter (som jag hade suttit med hela onsdagskvällen!!!). "Men, men, du lovade ju! Snälla?" OK, filmen låg ju på mitt skrivbord, så egentligen var det ju bara att gå iväg och hämta den. "Och sen kan vi väl få göra lite korsord? Det är så roligt!"

Vad säger man? Hur kan man säga nej till 14 omotiverade elever som nu idag faktiskt har egna idéer och vill göra något? Det går ju bara inte... Så jag hämtade filmen, vi tittade och resterande tid löste vi korsord så det glödde. Vi kanske inte lärde oss så mycket, men vi hade riktigt mysigt och det är värt en hel del.

Sen var det dags för niorna. De där stora, buffliga killarna och de där söta, kaxiga tjejerna. Ingen lätt match. Hälften börjar med att komma försent. Men som motvikt säger en av dem: "Va fin du är idag!" och man bara smälter. Sen jobbades det febrilt med skrivning och läsning och grammatik. Vet inte vad som flugit i dem, men det var så härligt att kunna berömma killen som aldrig annars orkar göra något, för en fantastisk text om en lärare som blivit biten av en orm (!). Och tjejen som inte skrivit ett ord på tre år hade fått ihop en text om en tjej som levt ett fattigt liv, men hittats av en modellagentur och gift sig med den snyggaste och rikaste killen som fanns. Ingen Nobelprisvarning, men ändå.

Det är det som är så härligt med läraryrket. Man kan aldrig riktigt förbereda sig på vad som komma skall. Hela tiden blir man överrraskad, överrumplad och glad för att man får följa de där första stapplande stegen mot framgång. Det är vid sådana tidpunkter som man har det bästa jobbet i världen!




Höstsnuva...

Nu var vi där igen. Höstlovet är på ingående och NU - så klart - blir alla lärare sjuka. Inte två veckor före eller efter lovet - nej då - de små virusen vet precis när de ska slå till för att göra som mest skada. Trist, men ändå någotsånär förståeligt, eftersom vi nu har börjat koppla av och immunförsvaret med oss.

Så, vad ser man nu i arbetslags- och personalrummen? Jo, hostande, nysande och snorande lärare, som gör allt för att hålla näsan över vattnet och kör film på lektionerna för att de överhuvudtaget ska orka ha lektioner. Jag vet, jag gör själv likadant. Jag har dock inte drabbats i år, men än är det kanske för tidigt för att ropa hej.

Men frågan är - varför är vi på jobbet när vi är sjuka? Ingen tycker ju att det är särskilt trevligt att sitta bredvid en febrig, snorig kollega och själv riskera att bli sjuk. Jo, för att alla vet, att när man är hemma så får man i alla fall jobba - och till och med jobba mer än vanligt!

För det första har vi dåligt samvete för att någon pressad kollega ska behöva hoppa in och, helt utan ersättning, vicka för oss, vilket är ganska vanligt på de flesta skolor. Även om de flesta är hur gulliga som helst och ställer upp helhjärtat för att hjälpa till, så vill vi inte belasta någon annan för att vi själva är sjuka.

För det andra, om vi mot förmodan skulle få vikarie måste vi ju i alla fall upp på morgonen och sitta i telefon för att tala om vad vi hade planerat för dagen, för att komma tillbaka till jobbet någon eller några dagar senare bara för att se att inget vettigt gjorts ändå. Och att reda upp efter en dålig vikarie är inte roligt - det tar massor av tid och kraft!

För det tredje känner många av oss ett ansvar gentemot eleverna - man har kanske planerat redovisningar eller genomgångar som man bara inte kan skjuta på eller överlåta till någon annan. Lägg till sist  till att vi får ett litet piffigt löneavdrag på vår första sjukdag, så förstår man varför vi går till jobbet trots att vi är sjuka.

Atjoo!

Avkaffandet av praon

Satt idag på jobbet och diskuterade det faktum att flera kommuner i Sverige väljer att avskaffa praon i den form som den förekommer i idag. Våra nior har ju nyligen kommit tillbaka från praon och efter att ha pratat med dem så inser man att dessa två veckor verkligen har haft skiftande kvalité. En flicka har "jobbat" 3,5 timme om dagen på ett hunddagis och det enda hon gjorde var att ta promenader med hundarna. Mycket lärorikt - antar att hon verkligen vet hur det går till i arbetslivet nu. Nej, hon var inte så glad. En annan flicka har jobbat på café och fått ta stort ansvar med kundkontakt och service, och har nu dessutom fått löfte om fortsatt extraarbete på helgerna och sommarjobb. Hon var hur nöjd och glad som helst. En pojke hade jobbat i livsmedelsbutik och blivit chockad av hur tungt arbetet var och direkt bett om att bli förflyttad. Det blev han dock inte. En annan pojke hade blivit placerad på en idrottsplats och fått köra traktor och sköta fotbollsplaner, vilket passade honom alldeles utmärkt.

Jag kan förstå att praon kan vara bra för många, speciellt för de som aldrig får en chans att sommarjobba elller extrajobba, eller för de som skiter i skolan, men sedan blir peppade att satsa på sina studier när de hamnar på en arbetsplats som de inte trivs på och inser att om de inte skärper sig så är det kanske just detta som de får jobba med. Men samtidigt undrar jag vad det egentligen ger ungdomarna och vad de lär sig. Jag anser, precis som många andra, att det bästa är att involvera arbetslivet i skolan kontinuerligt och på ett naturligt sätt. Att bjuda in företag till skolan, låta eleverna ge sig ut i arbetslivet några utspridda dagar varje läsår för att ta reda på hur det fungerar. Ett sätt är att använda sig av Transfer, som är Sveriges största organisation för förmedling av föreläsare till skolan från näringslivet och där målet är att skapa insikt i yrkeslivet samt att inspirera till egna initiativ och entreprenörskap.

Jag predikar ofta om att jag anser att skolan borde bli mer verklighetsanknuten och jag tror att vi behöver en ny form av prao för att åstadkomma just detta. Sen att praon är ett andningshål för trötta lärare får jag väl offra för att eleverna ska få det bättre. Suck.

Länk till Transfer finns under Länkar


Kul läsning

Skulle förbereda morgondagens svensklektion som ska handla om krönikor och hittade följande text. Den ska jag definitivt läsa med mina nior imorgon. Undrar vad tjejerna kommer att säga?

http://213.180.94.48/site/metro/discuss/?entry_type=kolumn&entry_id=18463

Måste skolan vara rolig?

Idag kunde man läsa i DN om det utbredda skolket bland eleverna i skolan. Där stod det att det finns ett starkt samband mellan skolk och bl.a. missbruk, dåliga betyg i kärnämnena, sjukdomar och läs- och skrivsvårigheter. Ibland talar man också om att skolan behöver vara roligare för att eleverna ska känna sig motiverade att gå dit. Jag är en aning skeptisk mot detta. Först och främst för att det sätter en stor press på oss lärare att alltid vara på topp, vara roliga och humoristiska, hitta på roliga uppgifter etc. Jag själv orkar väl kanske vara rolig ett par lektioner i veckan. Dessutom vill jag inte att mina elever ska se mig som en underhållare - jag är inte en stå-uppkomiker som är där för att roa dem. Men - jag finns där med ett leende på läpparna, glimten i ögat och massor med ironi och humor. Det kan jag gladeligen erbjuda. Men om det är roligt eller inte - tja, jag vet inte.

Nej, vad jag anser att skolan ska erbjuda istället är relevans, kreativitet och fantasi. Att eleverna får känna att de kan ha nytta av det de lär sig i skolan, att de får mer ansvar och utrymme att använda sin kreativitet i olika uppgifter. DÅ blir skolan rolig. Många lärare säger att eleverna inte vill arbeta kreativt, att de tycker att det är skönt att sitta vid sina bänkar och skriva anteckningar från tavlan, läsa texter och svara på frågor. Hmmm...ok, jag kan hålla med till en viss punkt. Men har ni någonsin suttit en hel dag eller två hela dagar och bara lyssnat och skrivit, utan att få interagera eller använda ditt språk eller prova dina tankesätt praktiskt och tillsammans med andra? Det är inte kul... Och många av våra elever får göra det dag ut och dag in i flera år. Inte undra på att de får träsmak och tycker att skolan är trist.

Lita på dina elever och lita på att de kan! Ge dem förutsättningarna och du kommer att bli överrraskad. OK, det kommer kanske inte bli ett tyst och lugnt klassrum, men det kommer att bubbla av tankar, ord och skratt. Och - det kommer att vara roligt.


Framtidens skola

Läste två mycket intressanta inlägg av Marg angående att man nu trycker mycket på att framtidens skola är en kunskapsskola och är väldigt fokuserad på ämneskunskaper. Jag tänkte spinna vidare på frågan som Marg ställer: vad ska jag/eleverna med kunskap till om jag/de inte vet hur de ska använda den? För det är här jag känner att eleverna brister som mest, eller ska jag kanske säga, det är här som skolan brister som mest.

Ett exempel: jag arbetade tidigare på en skola som hade hälso- och miljöprofil. Vi arbetade mycket med dessa två områden och i praktiken allt som vi gjorde i skolan kopplades till detta. En vecka hade vi temavecka kring återvinning och miljöarbete. Vi besökte bland annat sopstationer, miljöstationer och reningsverk. En av dagarna fick vi besök av en man från en återvinningscentral som visade olika material och frågade eleverna om de kunde återvinnas och i så fall hur. Han visade upp en kapsyl från en läskflaska och frågade hur denna kunde återvinnas. En av de duktigaste eleverna på skolan (rent betygsmässigt) räcker upp handen och säger att den är biologiskt nedbrytbar och ska läggas i komposten.

Jag blev chockad. OK, alla kan få hjärnsläpp ibland, men det här var ett seriöst svar från eleven. Jag började fundera: vad gör vi för fel? Hur kan det komma sig att eleverna inte kan koppla saker till verkligheten? Om frågan hade kommit på ett prov - hade eleven svarat rätt då? När man på engelsklektionen ska räkna ut hur många pund man får om man växlar en svensk hundralapp får man ofta kommentaren: "Men det här är ju matte!!!" Ja, och???

Jag anser att skolan är en liten värld i sig själv som inte har någon verklighetsförankring, whatsoever. Detta måste förändras om svenska ungdomar ska ha någon chans överhuvudtaget att kunna konkurrera om jobben i framtiden. Jag var på en mycket intressant debatt förra veckan om just detta - att sammanföra skolan och näringslivet, dvs verkligheten. Där sade man bland annat att dagens skola inte alls lär ut hur kunskapen ska användas och att McDonald's idag är det företag som lär ungdomar de mest triviala och grundläggande sakerna som att leverera i rätt tid, komma i tid och tvätta händerna. Kontroversiellt? Ja, kanske, men jag tyckte att det var en ganska slående kommentar. 

Kunskap idag ser annorlunda ut, går att ta till sig på flera olika sätt och det är dessutom är en färskvara. Många företag idag ser sig som utbildningsföretag, eftersom de ser till att deras anställda får den kunskap de behöver under arbetets gång. Att bara läsa in ämneskunskaper i skolan räcker alltså inte. Vad vill då näringslivet att ungdomarna ska ha för färdigheter när de kommer ut i arbetslivet? Jo, de vill att de ska vara bildbara, nyfikna, gilla förändringar och vara flexibla. De måste vara pålitliga och samarbetsvilliga. De måste kunna känna av stämningar och kunna arbeta i mångkulturella lag. De måste kunna se helheter och sammanhang. De måste kunna gripa in och lösa problem. De ska kunna kommunicera i olika sociala konstellationer och snabbt kunna knyta kontakter.  

Lär dagens skola ut det här? Nix pix. Pratas det om detta i skolpolitiken? Skulle inte tro det. Nej, nu är det ordningsbetyg och regelrätt polisarbete som gäller i skolan och jag tror inte på det. Framtidens skola ser inte ut så och frågan är när våra politiker ska se detta. Sent ska syndaren vakna, som man brukar säga…

Utmaning

OK, jag har fått en utmaning av Jenny att lista mina fem idoler, så here I go:

1. Mina vänner. Inte så kontroversiellt, men ändå ett måste. Vi pratar, ältar, skrattar, festar, diskuterar, stöttar, ger råd, skrattar lite till... Älskar dem för att de står ut med mig och gör mitt liv underbart.

2. Heléne Nordberg, kollega och medförfattarinna till "Så klart!". Hon är klok, otroligt kompetent och man har aldrig en tråkig stund med henne. Puss, min extra-mamma!

3. Madonna. En fantastisk kvinna som alltid vågat gå sin egen väg, stått på sig och hennes musik är bara så bra! Dessutom är hon snygg - så vill jag också se ut när jag är 50...

4. John Cusack, skådespelare. Han har en skön stil, är charmig och gör bra filmer. Gillar speciellt "High Fidelity".

5. Per Nilsson, ungdomsboksförfattare. Hans böcker är ju egentligen inte skrivna för min åldersgrupp, men jag lyckas ändå fastna i hans underbara historier och man får alltid något att tänka på. Eleverna älskar honom! Om du inte läst något av honom så rekommenderar jag "Korpens sång".

Ja, det där var ju inte lätt, precis!

Utmanar följande bloggare:

Magistern

Maja

Skolfröken

Lycka till!

Angående läsning och litterär kanon

Hittade en artikel som skrivits av Anne-Marie Körling, som fått Svenska Akademiens Svensklärarpris 2006. Tänkvärt och intressant!

http://www.skolvarlden.se/Article.jsp?article=1268

Ljuva PRAO-tid...

Niorna är på PRAO de här två veckorna. Det går nästan inte beskriva vilken lättnad det är. Missförstå mig inte, mina nior är fantastiska att jobba med, men att äntligen ha tid över till att fixa sexornas individuella utvecklingspärmar, skriva de där mejlen, läsa igenom de där dokumenten, ringa de där samtalen, rensa upp på skrivbordet (!) eller faktiskt bara kunna ta en lunch OCH en kaffe i personalrummet utan att känna sig stressad - det är underbart! Tänk om man fick ha det så här läsåret runt, bara ett par timmar extra varje vecka, vilken skillnad!

Det pågår ständigt en debatt om vad vi lärare gör på vår arbetstid. För något år sedan kom det en undersökning som visade att vi i princip inte gör någonting alls, förutom våra lektioner. Vilken skymf. Jag skulle vilja säga att undervisningen kommer ganska långt ner på listan över vilka arbetsuppgifter man kan prioritera. Det ska vaktas, kopieras, sittas i konferenser, pratas med elever och föräldrar, städas, dokumenteras, förflyttas, fyllas i frånvarorapporter...you name it. Rast är knappast att tänka på och när man väl lyckas klämma in en liten rast, så tänker man: "Åh, va bra, nu hinner jag kopiera de där uppgifterna!". Och på väg till kopiatorn träffar man en kollega som vill diskutera en elev, eller en elev som tappat bort sina nycklar och måste ha hjälp med att ringa hem. Så den där rasten blev det inte mycket av. Ärligt talat, inte för att förringa någon yrkeskategori, men jag skulle vilja se hur många som skulle orka med en arbetsvecka i skolan. Många skulle nog gå tillbaka till sina jobb och tänka: "Tack gode gud!"

De här två PRAO-veckorna är alltså en skänk från ovan. Klockan är 08:43 denna onsdagsmorgon och jag sitter fortfarande hemma med en kopp te bredvid mig.

Kan livet bli mycket bättre?

Gratis kaffe!

Kan ni fatta, fredagens största diskussionsämne på skolan var att ledningen gått ut i personalnytt och berättat att vi i fortsättningen ska få gratis kaffe! Alltså, vi lärare är ju inte särskilt bortskämda, så en sån här grej blir ganska stor. Vi har länge fört upp till ledningen att gratis kaffe skulle vara en stämningshöjare på skolan, men det har alltid hetat att det inte finns utrymme i budgeten för det. Så, när jag mötte en av rektorerna i korridoren passade jag på att tacka för att de äntligen gått med på vårt förslag.

Lite senare på kvällen träffar jag en kollega som berättar att anledningen till att vi har gratis kaffe är att kaffeapparatens myntinkast har strulat till och från och skolan har inte råd att låta en reparatör komma och fixa det varje gång.

Först blev jag sur, eftersom det i personalnytt lät som om det var en vänlig gest från ledningen. Sen kände jag mig riktigt dum som stått där och tackat och bockat.

Att man aldrig kan få vara riktigt glad för nåt. Men i morgon ska jag dricka kaffe som aldrig förr.